Flera stora biltillverkare har tvingats skapa så kallade ”utsläppspooler” för att komma undan EU:s utsläppsböter. På så sätt kan till exempel Fiat/Chrysler sänka sina utsläpp på papperet tack vare Teslas elbilstillverkning, något som Tesla får betalt för.
Volkswagen har skapat en utsläppspool tillsammans med MG, det brittiska märket som numera ägs av kinesiska SAIC Motors och som börjat sälja flera elbilsmodeller.
Det verkar dock inte vara tillräckligt för att Volkswagen ska slippa undan utsläppsböter. En stor del av VW:s försäljning består fortfarande av bensin- och dieselbilar, och efter att utrullningen av elbilen ID 3 dragit ut på tiden behövs en ny lösning.
”Tre nya partnerföretag gick in i utsläppspoolen i december”
Därför börjar Volkswagen nu samarbeta med ytterligare tre elbilstillverkare för att sänka koldioxidutsläppen. Det handlar om Aiways, LEVC och Next e-Go Mobile som samtliga ska hjälpa den tyska biljätten att pressa ned utsläppssiffrorna på papperet.
Aiways är en kinesisk elbilstillverkare som eventuellt ska säljas i Sverige. LEVC är tillverkaren av den nya Londontaxin och som ägs av Geely. Next e-Go Mobile är ett tyskt företag som visat upp en liten eldriven stadsbil.
– Tre nya partnerföretag gick in i utsläppspoolen i december, bekräftar en talesperson på Volkswagen för Automobilwoche.
Volkswagen avslöjar dock inte hur mycket utsläppen ska sänkas med de nya medlemmarna.
Läs också: Volkswagens plan avslöjad: Åker ”snålskjuts” för att undvika böter
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.