Det är inte bara coronakrisen som satt käppar i hjulen för biltillverkarnas försäljningsmål i år. Dessutom närmar sig deadline för EU:s tuffa utsläppskrav – den som inte klarar att sänka snittsiffran för koldioxidutsläpp tvingas betala dryga böter.
Utsläppskraven har bland annat inneburit att biltillverkare som ligger efter i omställningen till eldrift tvingas betala andra tillverkare för att ingå i samma ”utsläppspool” och på så sätt åka snålskjuts för att slippa betala böter.
Räknat på alla nya bilar som sålts under perioden januari till oktober i år ligger PSA-koncernen med Peugeot, Citroën, Opel och DS allra bäst till med ett snittutsläpp på 97,9 gram per kilometer, enligt nya siffror från analysföretaget Jato Dynamics.
Det är till och med bättre än hybridpionjären Toyota och franska konkurrentkoncernen Renault/Nissan.
Allra sämst till ligger Tata Motors där Jaguar och Land Rover ingår. Inte heller Mercedesägaren Daimler ligger bra till men siffran för den tyska koncernen är ändå betydligt bättre än för Jaguar/Land Rover.
Minus 13 gram – på papperet
Det finns dock ett antal knep som tillverkarna kan ta till och som EU övertygats att införa för att sänka biltillverkarnas utsläppssiffror. Undantagen innebär bland annat att bilmärken som bygger tunga modeller får göra extra avdrag, att tillverkare som lanserar nya miljöinnovationer får utsläppsrabatt och att varje såld laddbar bil viktas dubbelt.
Räknar vi in dessa knep visar det sig att Daimler tjänar allra mest på dem. Utsläppssiffran för den tyska koncernen minskar med hela 13,3 gram per kilometer.
Även Jaguar/Land Rover och BMW tjänar mycket på knepen, till skillnad från Suzuki och Toyota som bara kan sänka utsläppen med 3,6–3,8 g/km.
För biltillverkarna gäller det nu att ha en så hög andel laddbara bilar som möjligt för att sänka utsläppen. Där ligger Volvoägaren Geely allra bäst till i Europa med en laddbilsandel på hela 27 procent (jämfört med bara 9,5 procent under samma period förra året).
Läs också: Volvo bäst på laddbilar – men utsläppen fortfarande för höga
I tabellen nedan kan du se hur höga koldioxidutsläpp (i gram per kilometer) som respektive tillverkare hade för de bilar som såldes under januari–oktober 2020.
Du kan även se hur många gram per kilometer som tillverkarna kan sänka sina utsläpp på papperet tack vare EU:s utsläppsknep.
Biltillverkare | Snittutsläpp | Minskning | Resultat |
PSA | 97,9 | -6 | 91,9 |
Renault/Nissan | 105,5 | -10,3 | 95,2 |
Hyundai/Kia | 106,7 | -11,1 | 95,6 |
Toyota | 100,6 | -3,8 | 96,8 |
Fiat/Chrysler | 109 | -11,8 | 97,2 |
Geely | 110,5 | -10,8 | 99,7 |
BMW | 115,7 | -12,2 | 103,5 |
Suzuki | 108,9 | -3,6 | 105,3 |
Daimler | 122,6 | -13,3 | 109,3 |
Volkswagen | 114,5 | -1,6 | 112,9 |
Jaguar/Land Rover | 160 | -13 | 147 |
Källa: Jato Dynamics
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
utsläppsknepen ... inte så länge sedan "cleanDiesel" såldes som miljöbil, med ett litet batteri med 5 mils eldrift säljer man numera "cleanOtto" som miljöbil ... världen är räddad!
Sjukt system som vanligt när politiker är inblandade, köpa sig till låga utsläpp och få rabatt för att man har tunga bilar?????
Har EU bestämt utsläppsmålen. ska inte biltillverkare få undantag på undantag, på undantag...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.