Efter en testperiod har biltillverkaren beslutat att godkänna att alla taxibolag i Sverige kör sina Volvobilar på miljöbränslet.
Under fem månader har Volvo Cars kört en testperiod med ren HVO i 100 taxibilar i Göteborg.
– Våra analyser har kommit fram till att bilarna betett sig precis som om de hade tankats med vanlig diesel. Den data vi fått fram ser tekniskt bra ut och inget oförutsett har inträffat, säger Ulf Karlsson, bränsleexpert på Volvo Cars.
Det är alltså fritt fram för taxiförare att tanka HVO100 i motorerna D3, D4 och D5, som sitter i V90/S90 modellår 2018/2019 och V60 modellår 2019. Men privatbilister som är intresserade att fylla tanken med ren HVO får vänta, eftersom Volvos godkännande enbart gäller för taxibilar. I dagsläget är bränslet inte tillåtet i vanliga Volvobilar och skulle man tanka HVO100 och något händer gäller inte garantierna.
HVO står för Hydrerad Vegetabilisk Olja och är ett syntetiskt bränsle som görs på växtoljor och slaktavfall. Det är förnyelsebart och sänker växthusgaserna, räknat som koldioxid, med upp till 90 procent jämfört med vanlig fossil diesel.
I Sverige finns några biltillverkare som godkänt HVO100 i vanliga bilar. Bland de som gett klartecken finns Peugeot och Citroën (och systermärket DS), samt Nissan. Mercedes har tagit fram en taxiversion av E-klass som får köras på ren HVO.
Den som vill veta mer om HVO kan lyssna på Vi Bilägares podcast-avsnitt i ämnet.
Diskutera: Vad tycker du om HVO100?
– Våra analyser har kommit fram till att bilarna betett sig precis som om de hade tankats med vanlig diesel. Den data vi fått fram ser tekniskt bra ut och inget oförutsett har inträffat, säger Ulf Karlsson, bränsleexpert på Volvo Cars.
Det är alltså fritt fram för taxiförare att tanka HVO100 i motorerna D3, D4 och D5, som sitter i V90/S90 modellår 2018/2019 och V60 modellår 2019. Men privatbilister som är intresserade att fylla tanken med ren HVO får vänta, eftersom Volvos godkännande enbart gäller för taxibilar. I dagsläget är bränslet inte tillåtet i vanliga Volvobilar och skulle man tanka HVO100 och något händer gäller inte garantierna.
HVO står för Hydrerad Vegetabilisk Olja och är ett syntetiskt bränsle som görs på växtoljor och slaktavfall. Det är förnyelsebart och sänker växthusgaserna, räknat som koldioxid, med upp till 90 procent jämfört med vanlig fossil diesel.
I Sverige finns några biltillverkare som godkänt HVO100 i vanliga bilar. Bland de som gett klartecken finns Peugeot och Citroën (och systermärket DS), samt Nissan. Mercedes har tagit fram en taxiversion av E-klass som får köras på ren HVO.
Den som vill veta mer om HVO kan lyssna på Vi Bilägares podcast-avsnitt i ämnet.
Diskutera: Vad tycker du om HVO100?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Måhända en ödets ironi att de krafter som förespråkar HVO100, tillverkad av bl.a. slaktavfall, också förespråkar minskad, helst helt avvecklad köttkonsumtion!
Biomassa i form av döda (mjölk)kor mm uppstår väl även om man inte använder dem för köttproduktion. Kan man förresten skriva i sitt testamente att man önskar göra lite nytta efter sin egen död?
Släpper ut 90% mindre koldioxid men när man förbränner djur och växter, vad släpper man ut då?
Mjölkproduktion utan köttdito ger så dyr mjölk att få är beredd att betala.
Då måste dessutom hälften av alla kalvar (tjur-) slås ihjäl direkt efter födseln, ett ännu större etiskt dilemma än vad nuvarande djurhållning är enligt vissa. Att föda upp dom bara för HVO100- produktion blir också alltför dyrt
Ska jag förstå bgl som att vi inte får möjligheten att dricka mjölk om vi inte äter kött?
Möjligheten kommer att finnas om bara mjölkdrickarna accepterar det högre priset.
Det är betydligt enklare för en laktovegetarian att ge kroppen fullvärdig kost än vad det är för en renodlad vegan, därför kommer förmodligen toleransen för högre pris på mjölkprodukter att vara stor!
Varför gå omvägen via ko för att göra mjölk, en ko-robot kan säkert fixa mjölk direkt från gräs och spannmål. Redan nu finns det bland annat havre-mjölk som är lika gott som ko-mjölk.
#3
Kretsloppskoldioxid.
MEN, man kan heller inte öka utsläppen av denna, över den nivå som kretsloppet hinner omsätta.
Då står man ändå som slutresultat med ett överskott Co2.
Preems höginblandning av biodiesel är gjord på tallolja, så det finns inget tekniskt hinder från att göra 100 procentig biodiesel på skogsavfall. Det är mer en fråga om tillgång och infrastruktur på råvaran.
Vi går mot en värld med minskad tillgång på fossila bränslen så det är dags för ersättningsbränslen. Man behöver hitta fyra nya Saudis för att bibehålla oljetillgången som nu in i framtiden, vilket givetvis är en omöjlighet. De fossila källorna är ändliga. USAs teknik med fracking-metoden är en desperat åtgärd för att hitta de sista mängderna.
Världen har målat in sig i ett hörn av oljeberoende som att tillgången på olja är oändlig. Vi står inför människans största utmaning hitills, att förändra hela energisystemet och transporter och hitta alternativ till alla de produkter som baserar sig på petroleumbaserad plast.
Det går inte längre med ”business as usual”.
Tror inte att det är något större problem att köra på HVO i dieselbilar. Dock är grundproblemet med förbränningsmotorer, otto-, dieselmotorer, att de är för ineffektiva. Verkningsgraden är 30-40 % i bästa fall vilket innebär att vi bränner enorma mängder energi till ingen nytta med dagen teknik.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.