"Kan jag köra min Nissan Qashqai 1,5 dci 2015 på HVO100?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag såg artikeln på webben och undrar om jag kan köra min Nissan Qashqai 1,5 dci 2015 på HVO100?
Marius I
Svar:
Många ställer just den frågan om miljödiesel, främst HVO100. För närvarande är det ytterst få biltillverkare som godkänt bränslet. Det beror troligen främst på att den vanliga diesel som återfinns i mackarnas pumpar är specifierade enligt bränslenormen EN 590 – HVO100 enligt EN 15940. Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet beskriver HVO som en vätebehandlad vegetabiliskt olja, som från vegetabilisk olja eller animaliska fetter processats till ett drivmedel för dieselmotorer. HVO är i stort sett identiskt med fossil diesel. Skillnaden är bland annat lägre densitet och att all råvara inte alltid är vegetabilisk. Eftersom HVO100 faller utanför den vanliga specifikationen för dieselbränsle är det inte säkert att den passar i alla motortillverkares dieselmotorer utan en anpassning. Därför ska du inte tanka HVO100 om bränslet inte godkänts av just ditt bilfabrikat. Att myndighetspersoner från exempelvis Trafikverket tycker att fler borde godkänna HVO100 är att göra det lätt för sig. Som vi påpekat är det tillverkaren som står för eventuell garanti. Med största sannolikhet pågår tester och eventuella anpassningar. Säkrast är att invänta ett eventuellt klartecken från respektive tillverkare. Vi har tillfrågat Nissan Sverige men inte fått besked än.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om miljödiesel?
Fråga:
Jag såg artikeln på webben och undrar om jag kan köra min Nissan Qashqai 1,5 dci 2015 på HVO100?
Marius I
Svar:
Många ställer just den frågan om miljödiesel, främst HVO100. För närvarande är det ytterst få biltillverkare som godkänt bränslet. Det beror troligen främst på att den vanliga diesel som återfinns i mackarnas pumpar är specifierade enligt bränslenormen EN 590 – HVO100 enligt EN 15940. Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet beskriver HVO som en vätebehandlad vegetabiliskt olja, som från vegetabilisk olja eller animaliska fetter processats till ett drivmedel för dieselmotorer. HVO är i stort sett identiskt med fossil diesel. Skillnaden är bland annat lägre densitet och att all råvara inte alltid är vegetabilisk. Eftersom HVO100 faller utanför den vanliga specifikationen för dieselbränsle är det inte säkert att den passar i alla motortillverkares dieselmotorer utan en anpassning. Därför ska du inte tanka HVO100 om bränslet inte godkänts av just ditt bilfabrikat. Att myndighetspersoner från exempelvis Trafikverket tycker att fler borde godkänna HVO100 är att göra det lätt för sig. Som vi påpekat är det tillverkaren som står för eventuell garanti. Med största sannolikhet pågår tester och eventuella anpassningar. Säkrast är att invänta ett eventuellt klartecken från respektive tillverkare. Vi har tillfrågat Nissan Sverige men inte fått besked än.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om miljödiesel?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är klart märkligt att så få biltillverkare fortfarande inte godkänt HVO 100 %. Vad jag vet finns inga rapporterade tekniska problem varken i lastbilar eller personbilar, utan tvärtom går fordon väldigt bra på detta drivmedel. Själv har jag enbart kört på HVO (utan palmolja och PFAD) med viss inblandning av RME, sedan tre år i min VW Lupo och är helnöjd och skulle aldrig tanka vanlig fossil diesel igen.
@ John2008
Kanske för att dte bli sjukt dyrt för dem om de godkänner det utan att ha testat det till 1000% och sedan visar det sig att det påverkar något.
.
Jag tycker för det första att svaret var klart och lättfattligt. Att sen bilfabrikanterna BORDE godkänna bränslet är nåt helt annat men det är upp till dessa och jag personligen skulle inte heller riskera t ex garantianspråk bara för att testa detta bränsle.
Ännu ett skäl att köra en PSA-bil eftersom alla Euro 5 och Euro 6 dieselmotorer från PSA är godkända för HVO 100. :)
En sak slog mig och det är att det finns ju sätt att få biltillverkarna synnerligen motiverade att godkänna HVO:
Ge sådana bilar samma monetära fördelar som laddhybrider har. En laddhybrid får friska skattepengar av den enkla anledningen att den kan laddas. Man kan ladda den men måste inte. Laddas den inte så får den de friska skattepengarna ändå, och den extra drivlinan blir bara en extra tyngd att släpa runt på. Ge då HVO-kompatibla bilar samma fördelar. Precis som med laddhybrid så blir det samma sak här: Man kan tanka med HVO men måste inte. Dock har inte HVO-kompatibla fordon en extra drivlina att släpa runt på så de är nästan bättre.
.
Det är troligtvis en ren pengafråga, det kostar ju en hel del att verifiera emissioner och hållfasthet för bilens beräknade livslängd. Rent tekniskt är det ett väldigt enkelt bränsle att få att fungera i dieselmotorer, kräver väldigt lite anpassning, men det måste likväl verifieras enligt dom olika tillverkarnas processer, därav stora kostnader. Just nu är vinsterna av att godkänna HVO små i förhållande till kostnaderna, det klarsynt är inne på vore en självklarhet. I dom flesta länderna är HVO/biogas en klart bättre lösning för att sänka CO2 än el, så länge som elproduktionen är så risig. Det är något alla biltillverkare har koll på, men lagstiftarna är inte alltid med i matchen tyvärr.
Uppenbarligen litar PSA mer på sina motorer än konkurrenterna eftersom konkurrenterna inte har certifierat sina motorer för HVO medan alla PSA:s dieselmotorer för Euro 5 och 6 är certifierade. PSA är inte ensamma om att ha dieslar i sortimentet, om det handlade om pengar så skulle man ju kunna se det som viktigt för tillverkare att hålla dieselmarknaden igång som en certifiering innebär det skapar intresse, mervärde för kunden och kan resultera i mer försäljning. Har andra tillverkare helt gett upp om diesel eftersom de inte tar tag i den här frågan?
Jag har nu vid 2 tillfällen tankat HV100 i min Volvo V50 D2 2012:a som snart rullat 16 000 mil. Vid den första tankningen så märkte jag ingen som helst skillnad jämfört med när jag tankat "vanlig" Diesel (kontrollerade inte förbrukningen vid detta tillfälle) Andra tillfället var när det var dags att åka på semester från Stockholm till stugan en bit utanför Tärnaby. Tankade bilen återigen med HVO100 och gav mig iväg norrut och bilen fungerade hur bra som helst. När vi började närma oss Sundsvall så noterade jag att tankmätaren rört sig lite mer än brukligt på denna resa som görs 1 till 2 gånger per år. Tankade i Birsta utanför Sundvall och då hade jag kört 38 mil med en förbrukning på 0,87 liter per mil (mätt vid pumpen såklart). Har haft denna bil sedan augusti 2015 och den har aldrig varit i närheten att dra 0,87 per mil tidigare. Har kontrollerat förbrukningen löpande under semestern samt på hemresan nu i fredags och som mest har bilen dragit 0,66 liter per mil (vid dessa tillfällen har det varit "vanlig" Diesel i bilen då det inte funnits tillgång till HVO100 där jag varit under semestern) Någon som har råkat ut för detta fenomen eller har någon trolig förklaring på varför förbrukningen ökade betydligt med HVO100 i tanken?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.