Nissan säger ja till att tanka den fossilfria dieseln HVO100 i vanliga dieselbilar. Renault gör ett test med bränslet.
Sedan några år tillbaka säljs ren HVO, så kallad HVO100, i Sverige. Det är ett syntetiskt bränsle som görs på växtoljor och slaktavfall. Rent kemiskt finns stora likheter med fossil diesel och därför ska bränslet gå att använda i vanliga dieselmotorer.
Kruxet är att HVO100 inte är ett godkänt drivmedel för de flesta dieselbilar. Tillverkarna kräver i regel att deras bilar ska tankas med bränsle som uppfyller den europeiska standarden för diesel. HVO100 avviker från standarden på grund av att densiteten är lite för låg. Det betyder att bilens garantier slutar att gälla om man tankar HVO100.
2016 beslutade dock Peugeot och Citroën (och systermärket DS) att godkänna HVO100. Motorerna ska fungera på samma sätt som med vanlig diesel och garantin ska inte påverkas, meddelande de franska märkena.
Sedan dess har flera tillverkare sjösatt tester med HVO100 – bland annat Volvo och VW-gruppen. Mercedes har tagit fram en taxiversion av E-klass som får köras på ren HVO.
Nu kommer beskedet att också Nissan ger klartecken för HVO100. Alla dieselbilar från och med 2006 får tanka bränslet med bibehållen garanti.
Renault har också bestämt sig för att utvärdera HVO100. Ett test med ett hundratal bilar ska pågå till slutet av 2018 och ska ligga till grund för ett beslut om eventuellt godkännande.
I dagsläget finns HVO100-pumpar på ungefär 150 mackar runt om i landet.
En fördjupande artikel om HVO100 finns i Vi Bilägare nr 12/2018 som finns i butik från och med 4 september.
Rättelse: I artikeln (”Dieseln som kör utsläppen i botten”) i Vi Bilägare nr 12/2018 finns en felaktig uppgift. Renault har inte godkänt HVO100 som drivmedel för dieselbilar.
Diskutera: Vad tycker du om HVO100?
Kruxet är att HVO100 inte är ett godkänt drivmedel för de flesta dieselbilar. Tillverkarna kräver i regel att deras bilar ska tankas med bränsle som uppfyller den europeiska standarden för diesel. HVO100 avviker från standarden på grund av att densiteten är lite för låg. Det betyder att bilens garantier slutar att gälla om man tankar HVO100.
2016 beslutade dock Peugeot och Citroën (och systermärket DS) att godkänna HVO100. Motorerna ska fungera på samma sätt som med vanlig diesel och garantin ska inte påverkas, meddelande de franska märkena.
Sedan dess har flera tillverkare sjösatt tester med HVO100 – bland annat Volvo och VW-gruppen. Mercedes har tagit fram en taxiversion av E-klass som får köras på ren HVO.
Nu kommer beskedet att också Nissan ger klartecken för HVO100. Alla dieselbilar från och med 2006 får tanka bränslet med bibehållen garanti.
Renault har också bestämt sig för att utvärdera HVO100. Ett test med ett hundratal bilar ska pågå till slutet av 2018 och ska ligga till grund för ett beslut om eventuellt godkännande.
I dagsläget finns HVO100-pumpar på ungefär 150 mackar runt om i landet.
En fördjupande artikel om HVO100 finns i Vi Bilägare nr 12/2018 som finns i butik från och med 4 september.
Rättelse: I artikeln (”Dieseln som kör utsläppen i botten”) i Vi Bilägare nr 12/2018 finns en felaktig uppgift. Renault har inte godkänt HVO100 som drivmedel för dieselbilar.
Diskutera: Vad tycker du om HVO100?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här är positivt! HVO100 är en bra väg att gå så länge tillgången räcker till
Lite positivt med hvo, ser allt fler SUV och större bilar (typ V90) med bensinmotor och det ger otroligt höga utsläpp av växthusgaser. Tydligen kan man inte avstå ifrån en SUV?. Tror det blir som i USA. Är det dags för ett förbud?
Kanonbeslut! Renault och Nissan delar väl en hel del motorer, så det är märkligt att Renault inte kan hänga på med en gång. Men apropå "Alla dieselbilar från och med 2006 får tanka bränslet med bibehållen garanti." -- hur mycket garanti finns kvar på en bil från 2006?? Möjligen (pytte)litet goodwill. När nu fler tillverkare godkänner HVO100 blir det förhoppningsvis litet press på resterande att göra det också.
och i takt med att fler godkänner så kommer också tillgången.
" Tydligen kan man inte avstå ifrån en SUV?. Tror det blir som i USA. Är det dags för ett förbud?"
Passa också på att förbjuda Ford Mustang, Mazda Miata och alla andra sportbilar, eftersom de inte lastar ett endaste dugg och inte löser något som helst transportbehov. Dessutom uppmanar de till onödigt bilåkande.
För att kommentera själva artikeln så tycker även jag att HVO är mycket positivt och hoppas att fler och fler godkänner det. Känns som ett mycket bra komplement till elektrifiering. Nu hoppas man ju bara att bilarna blir certifierade på riktigt för HVO100 så att man inte behöver straffbeskattas i onödan om man köper en dieselbil och kör den enbart på HVO100.
Mustang är riktigt rymlig, cabben har 380 liter med nedfällt tak eftersom det inte inkräktar på bagaget. Rymmer fyra personer också.
Tory, visst hade de kunnat skriva "Alla modeller från 2006 och framåt och för de som har kvar garanti så kommer den fortsätta att gälla" men det hade ju blivit mycket längre att skriva så...
Absolut, men vad är då skillnaden mellan modellår 2006 och 2005? Jag har svårt att tänka mig att Nissans hela dieselmotorprogram ändrades år 2006. Men, förmodligen kör de som har en Nissan från 2005 eller tidigare redan på HVO100, om de vill göra det!
Finns det någon Nissan diesel från 2005 i trafik?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.