Nästa artikel
Volvo dementerar Kinafiasko
Nyheter

Volvo dementerar Kinafiasko

Publicerad 19 april 2013 (uppdaterad 19 april 2013)
I går rapporterades om katastrofala siffror för Volvo i Kina, där man bland annat bara klarat av en bråkdel av säljmålet.

Efter gårdagens skriverier om Volvos misslyckande på den kinesiska marknaden väljer biltillverkaren att gå ut med sin egen version. Volvo dementerar gårdagens uppgifter om att man skulle ha ett säljmål på 400 000 till 500 000 bilar i Kina och att man ska ha gjort en jätteförlust i landet.

Volvo hänvisar till att man inte presenterar sitt helårsresultat förrän i början av maj, och menar därför att SVD Näringsliv, som stod för avslöjandet som bland annat Vi Bilägare rapporterat om, ska ha fått felaktig information av sina källor. Enligt Volvo har man inte haft något hemligt säljmål på 400 000-500 000 sålda bilar i Kina 2012. Istället håller man sig till det officiella målet att nå 200 000 sålda bilar om året på sikt.

Utvecklingen otillfredsställande
Volvo erkänner dock att man hade en ”otillfredsställande” utveckling på försäljningen i Kina 2012. Dock har man vidtagit åtgärder för att förbättra försäljningen, något som enligt Volvo har gett resultat i form av en ökning med 26,6 procent under första kvartalet i år, jämfört med första kvartalet 2012.

Den stora ökningen är dock sannolikt mindre än vad Volvo rapporterar. Tidigare i år upptäckte Volvo ett omfattande sifferfiffel hos kinesiska återförsäljare, där man skrev upp försäljningssiffrorna under 2011 för att få ta del av bonusar. Säljarna skrev sedan ner siffrorna under 2012 för att kompensera, vilket innebär att Volvo i själva verket sålde fler bilar än vad som rapporterades. Volvo uppgav då att statistiken inte ska rättas till.

Diskutera: Hur ser du på Volvos dementi?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-19 10:02
Leif Larsson (ej verifierad)

Nu är det två "trådar" som berör samma fråga.
Räcker väl med en "tråd"

http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-visar-katastrofsiffror-i-kina

#2 • Uppdaterat: 2013-04-19 10:22
saabnisse

Det är nog ändå säkert att allt inte är som det ska inom Volvo.
Bara det inte blir samma trassel som med Saab.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/maktkampen-sanker-volvo_8101208.svd

#3 • Uppdaterat: 2013-04-19 11:17
KaptenOberkommando

saabnisse, jag misstänker tyvärr att det kan bli så.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-19 11:29
IngoS

Jag är litet besviken på SvDs artikelserie, som de här notiserna bygger på. Det är mycket skåpmat. De ger dock en bild av problemen för Volvo. Vad vill egentligen de kinesiska myndigheterna och vad vill egentligen Li Shufu med Volvo? Ledningen i Volvo satsar nog professionellt och ambitöst så bra det är möjligt. Håkan Samuelsson är ingen lättviktare beträffande kompetens. Säljmålen i Kina kan de knappast själva trott på, och investeringarna i kinesiska ökenstäder har kanske varit företagsekonomisk idioti, men nödvändigt för att man skulle få billiga kommunala investeringspengar. Man tappar förtroendet för ägarna som inte verkar vilja ge Volvo fullt stöd i en svår tid och i stället vill slänga bort pengar på Manganese Bronze och Fisker.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-19 11:33
Raphael

Om Volvos ägare hade varit nöjda med utvecklingen i Kina så hade Jacoby inte fått sparken. Sparken av Jacoby visar att Volvos ägare har kort stubin och saknar tålamod. Den enda marknad som Volvo är premium på, det är i Sverige. I Kina är Volvo ett fiasko och inte ens USA hjälper Volvo då Volvo har förlorat mycket försäljning där senaste åren. Om vi nu ser nyktert på Volvo så är det ett märke med stora image-problem, vilket sänker försäljningen.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-19 12:33
Hackenbush

Här tror jag att Raphael har rätt, Volvo har identitetskris. Efter att hittills alltid lanserat sina bilar som familjebilar vill man nu i ett enda slag kalla sina bilar premium och livstilssbilar. Att byta inriktning så snabbt fungerar inte. Det tar tid att bygga upp premiumförväntan på en Volvo.
Jag tror också att Volvo inte insett att det tar tid att lansera sina bilar i Kina eftersom kineserna nog inte vet vad Volvo är. Volvo ger kanske inte rätt status till en nyrik kines.

#7 • Uppdaterat: 2013-04-19 16:13
KaptenOberkommando

Här kan man se vad Volvos konkurrenter tycker.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/volvo-dissas-av-konkurrenterna_8100958.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

#8 • Uppdaterat: 2013-04-19 23:06
FZR600R

Utmärkt, om dom konkar kommer alla våra politiker som inte gjort annat än spottat på fordonsindustrin att få sig en läxa.

#9 • Uppdaterat: 2013-04-19 23:46
saabnisse

Jag tror inte att Volvo konkar, men helt klart kommer nog mer av tillverkningen att flyttas till Kina och det är väl helt förståeligt eftersom det är där största marknaden finns.
Men vad kommer att återstå i Sverige för den europeiska marknaden?
Jag tror att man, som jag skrivit tidigare, blir tvingade att börja återgå till det man har haft, alltså förnuftiga användbara bruksbilar.

#a • Uppdaterat: 2013-04-20 10:00
Raphael

Problemet för Volvo är att den svenska marknaden är en nisch-marknad och att utanför Sverige så ser man Volvo på ett helt annat sätt. Detta innebär att för att Volvo ska lyckas utanför Sverige så behöver de göra bilar som är allt mer internationella och allt mindre svenska. Svenskheten i Volvos design och inredning ligger Volvo i fatet för att lyckas internationellt, och det är också därför som Li Shufu starkt har kritiserat Volvo och försöker ställa om Volvo i en helt annan riktning än tidigare.

Här kan vi också se att Volvo har ett ledarskapsproblem och konflikter i ledningsgruppen. Å ena sidan en svensk VD och flera svenska ingenjörer, å andra sidan ett kinesiskt ägarskap som vill att Volvo ska göra bilar som går att sälja i Kina.

Paradoxalt nog så tycks det som att svenskarna i Kina-bolaget Qoros, där Li Shufu också är inblandad genom att hans Geely är en av delägarna, har lyckats bättre med kommunikationen och trivseln i bolaget. Det tror jag beror på att Qoros är en kinesisk bil som utvecklas från grunden för att passa flera olika marknader, de har ingen tidigare image och förväntningar som påverkar, ingen tidigare inställning om vad Qoros är och inte är, utan de bygger upp från helt nytt.

Det kan mycket väl vara så att Volvo blir till försäljning snart för att Li Shufu tröttnar. Nu var inte Volvo särskilt hett på marknaden förra gången det var till salu, och jag tror inte att marknadsvärdet och attraktionen hos Volvo har ökat...

Ju mer kinesiskt som Volvo blir, desto mindre attraktivt blir det för svenskarna och europeiska bilköpare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.