För att motivera sina 151 återförsäljare i Kina har Volvo ett bonusprogram som ger en belöning till återförsäljare som når vissa säljmål. Summan kan till exempel användas för att rabattera bilar och öka försäljningen ytterligare, eller för återförsäljaren att stoppa i egen ficka.
Efter en internutredning har Volvo upptäckt ett utbrett fusk i återförsäljarnas rapportering. Tusentals falska försäljningar rapporterades in 2011, något som har balanserats med en underrapportering av försäljningen 2012. Det innebär att Volvos försäljning i Kina gick betydligt bättre 2012 än vad man tidigare har trott.
Gick framåt i stället för att backa
Enligt de officiella siffrorna sålde Volvo 47 140 bilar i Kina 2011. I själva verket såldes dock bara 39 871 bilar under året. När Volvo sedan sålde 41 989 bilar under 2012 noterade man ett tapp på 11 procent. I själva verket hade försäljningen stigit till 45 896 bilar, en ökning med 15 procent jämfört med de verkliga siffrorna för 2011.
Volvo uppger att man inte har förlorat några pengar på fusket. Dock har man fått svårare att bedöma hur många bilar som behöver levereras till kinesiska bilhallar.
Volvo kommer nu periodvis att skicka kontrollanter till de kinesiska handlarna för att undersöka deras lager. Man planerar dock inte att rätta till de officiella siffrorna för 2011 och 2012.
Diskutera: Hur ser du på återförsäljarnas sifferfiffel?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nä, va lustigt att man gör såhär i Kina, detta görs ju inte alls i Sverige.
Tråkigt att Kineserna måste fiffla så.
Precis som för höga VD:ar
Varför skulle bilförsäljare vara ärligare än bankdirektörer ??????
Egna bonusar står högre i rang än företagets väl !!!!!!!
Förr i tiden var bonusar något man fick för att man gjorde ett bra jobb, nuförtiden är bonus något man skall ha oavsett hur firman går.
Tänk om man var VD och blev sparkad och fick några miljoner för det, så bra man skulle ha det. Spelar ju ingen roll hur firman går för de får ju en massa pengar i alla fall så vem som helst kan ha det jobbet om man skall se till sin egen fördel.
Men Henrik, nu får du sluta att låta så avundsjukt svenskt ... Och var kom bankdirektörer in i den här bilden? (Inte för att jag ger så mycket för bankj-vlarna, men ...) I sak måste du hålla isär i huvudsak två saker: det ena är att vi har att göra med två olika kulturer (och allt som det för med sig), det andra är att bankdirektörer inte kan "fiffla" så där rakt av som du vill få det till - det går liksom inte att fuska med siffrorna inför världens alla analytiker och revisorer. Eventuellt skrattretande avtal och fallskärmar är sällan olagliga - möjligen moraliskt tveksamma. Sedan är det ytterst få företag som ger sina egna chefer så mycket pengar att hela företaget går omkull.
Fusk? Det framgår inte om det är samma typ av återförsäljarrabatter som här i Europa. Att återförsäljarna optimistiskt köper på sig bilar med rabatt, som sedan ska avyttras är inget konstigt, det sker här också och i än mycket större skala i Tyskland. I slutändan måste ju bilarna ändå säljas, ev som rabatterade "lagerbilar", "demoex", ev förregistrerade eller lätt begagnade på någon form av spotmarknad. Visst kan det resultera i svängningar i statistiken på årsbasis. Är det god avsättning kan återförsäljarna göra en extra förtjänst, är det dålig riskerar de förluster, och vinsten hamnar hos kunderna. Ordet fusk har en moralisk dimension som inte hör hemma här. Praktiskt taget alla biltillverkare har samma system om jag förstår saken rätt. Att lageruppbyggnaden med efterföljande rea inte gillas av tillverkarna är förståeligt. Att Volvo inte förlorat pengar på det (utöver rimligtvis bonusen) talar för att det verkligen är samma system som här
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.