Nästa artikel
Volvo visar katastrofsiffror i Kina
Nyheter

Volvo visar katastrofsiffror i Kina

Publicerad 18 april 2013 (uppdaterad 19 april 2013)
Det går trögt för Volvo i Kina. Man har bara sålt en tiondel av vad man förväntat sig och gör en förlust på 2-4 miljarder.

Volvo har under året rapporterat uppåtgående siffror på den kinesiska marknaden, men nu rämnar fasaden. SVD Näringsliv avslöjar i dag att Volvo gjort ett katastrofalt 2012 i Kina, där man bara sålt en tiondel av Geelys mål och dessutom gör en brakförlust på två till fyra miljarder kronor i Kina.

Volvo sålde 42 000 bilar i Kina under 2012. Det gör Kina till en av Volvos största marknader, men det är antagligen ändå lätt för den svenska biltillverkaren att hålla sig för skratt. I själva verket har man bara sålt en bråkdel av vad man förväntat sig, rapporterar SVD Näringsliv. När Geely tog över företaget sade man nämligen att man skulle sälja mellan 400 000 och 500 000 bilar i Kina under 2012.

Miljardförluster
Samtidigt gjorde Volvo också en jätteförlust på mellan två och fyra miljarder koronor i Kina under 2012, enligt SVD Näringsliv. Den stora förlusten beror dock framför allt på att Volvos byggt en ny fabrik i Chengdu och att man byggt upp ett nät av återförsäljare. En annan viktigt orsak är att 200 anställda på Volvos säljbolag var missnöjda och hoppade av.

Samtidigt som det inte går alltför bra för Volvo går det dock som på räls för konkurrenterna Audi och BMW på den kinesiska marknaden, skriver SVD Näringsliv. BMW har ökat med 40 procent i landet och därmed sålt 326 000 bilar, medan Audi har sålt 400 000 bilar. Det största problemet för Volvo är att deras modeller är för få och för gamla.

Diskutera: Hur ser du på Volvos resultat i Kina?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-18 12:41
KaptenOberkommando

"Samtidigt som det inte går alltför bra för Volvo går det dock som på räls för konkurrenterna Audi och BMW på den kinesiska marknaden, skriver SVD Näringsliv. BMW har ökat med 40 procent i landet och därmed sålt 326 000 bilar, medan Audi har sålt 400 000 bilar. Det största problemet för Volvo är att deras modeller är för få och för gamla."

Detta har jag sagt länge nu. Volvos strateger har misslyckats. Till "få" och "för gamla" skulle jag vilja lägga "tråkiga". Geely har inte mycket tid på sig att vända det här. Nu låter jag säkert som en dysterkvist men verkligheten talar sitt tydliga språk. Man får ju hoppas att de lyckas vända på det här men då lär det få ske snart.

#2 • Uppdaterat: 2013-04-18 12:53
Rune S.

Ja, det här låter inte bra för Volvo, det måste nog hända nåt ganska snabbt vad det gäller försäljningen. Det är nog precis som "Kapten Oberkomm" skriver, det är ingen "gloria" runt volvo:s bilar.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-18 13:13
saabnisse

Jag skrev om det här under artikeln om "Polestar", men det hör naturligtvis hemma här.
Jag tror att mycket går att förklara med den korkade design de senaste modellerna fått som begränsar kundunderlaget kraftigt.
Det är klart att man hittar en ny kundgrupp, men de som har haft en grund för vad Volvo står för känner inte igen bilen numera.
Man har fullständigt missat målet, det måste vara få och verkliga Volvofans som betalar 285000:- för en tvåsitsig bil i Golfstorlek som med lite extra utrustning passerar 400000:- med råge.

Jag tror att man ska sluta med försöken att konkurrera med MB, Audi och BMW, även om man anser själva att bilarna är i samma klass och det kanske de är i vissa avseenden, men tydligen räcker det inte för att övertyga kunderna om det.
För tjugo år sedan tillverkade man praktiska bilar med hyfsad design som passade en stor köpgrupp, nu har man en opraktisk design som är allt utom förnuftig.
Och ändå är det kanske just de förnuftiga bilarna man borde försöka konkurrera med.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-18 13:37
hultarn

saabnisse: ja, att ersätta S40 som var en sedan, med V40 funkar nog inte i Kina, där föredrar man ju sedaner.
Att V40 även ersätter C30 (och kombin V50 som iofs kanske inte är intressant i Kina, men ändå..) är ännu ett självmål. 3 modeller blev en.
Plötsligt är valfriheten borta, medan konkurrenterna gör tvärtom, ökar alternativen.

MB, Audi och BMW kör hårt med sedaner, och de går ju bevisligen att sälja.

När jag var i Kina förvånades jag över alla mystiska sedanmodeller som jag bara sett som halvkombi innan, som t.ex. 307 sedan.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-18 13:43
Raphael

Frågan är hur länge Li Shufu orkar pumpa pengar in i det sjunkande skeppet. Han har fått ta del av tekniken, hans Geely utvecklar bilar med Volvos tidigare bottenplatta. Volvo verkar inte vara ett märke som kan bli premium fullt ut, och det kanske är lika bra att lägga ner det, flytta tillgångarna till Kina och bygga upp ett nytt premiummärke för enbart den kinesiska och amerikanska bilmarknaden. Europa har en så sjunkande bilmarknad så det är inte ens lönt satsa här.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-18 13:47
KaptenOberkommando

saabnisse, där sa du något som jag glömde, nämligen att man ska (= måste) sluta med försöken att konkurrera med MB, Audi och BMW. Volvo är inte i närheten av den klassen som tyskarna lirar i. Först hette det när S80:n kom att det var Volvos "lyxbil (!) som skulle konkurrera direkt med Mercedes E-Klass med flera. Och vi såg ju hur det gick. Nu säger Volvo att man ska ta fram en typ S90 som skall konkurrera med Mercedes E-Klass med flera. Öh???? Det innebär att Volvo i så fall erkänner att S80 INTE var en konkurrent till till exempel Mercedes E-Klass och att man helt sonika har "lurat" kunderna att tro detta. Sådant här straffar sig. Och var finns Volvo när Mercedes med flera rullar ut alla modeller i S- och CL-serierna?

Volvo är ute på en äventyrsrunda långt hemifrån. Återvänd hem och ta tillvara det som gjorde Volvo känt. Men frågan är om det räcker - alltså bilar som tydligt vänder sig till barnfamiljer och hantverkare. Jag tror tyvärr att tiden har runnit ifrån Volvo och orsaken heter feltänk hos marknadsstrategerna. Och titta på priset ... Volvo har försökt köpa sig till en premiumstatus genom att helt sonika höja priserna utan att egentligen tillföra något.

#7 • Uppdaterat: 2013-04-18 18:10
StefanH STHLM

Typiskt journalister att flagga detta som brakförlust då minussiffrorna innehåller stora planerade finansiella satsningar.
Hur sjutton ska man som företag klara sig ifrån sån här ryktesspridning?
Man har t o m gått ut och informerat om framtida satsningar på fabriker etc och ändå så ignorerar tidningarna detta i ett senare skede.
Bara ett svar. Kränga tidningar, locka tittare till sin webbsida så att man kan redovisa många besökare när man raggar annonsörer.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-18 18:40
Raphael

Att Volvo endast lyckas sälja en tiondel (1/10) av sitt planerade säljmål som de budgeterat för, det är oerhört allvarligt för det var försäljningen som skulle betala för satsningarna som den nya fabriken. Detta innebär att Volvo inte har fått täckning för sina kostnader utan nu tvingas låna pengar av bl a Bank of Shanghai, och det är en bank som nu kan bli delägare i Volvo för att få en säkerhet för mångmiljonlånen för att täcka upp förlusterna. Detta innebär även mindre rörelseutrymme för Volvo och en ännu starkare knytning till den kinesiska marknaden. Detta ser jag som ett tydligt steg mot avindustrialiseringen av Volvo för Sveriges del.

#9 • Uppdaterat: 2013-04-18 22:58
Mistro

Det tar nog några år att nå förväntad tillverkning och frågan är ju till vilket pris detta i så fall sker på.
Många klagar ju direkt så fort de anser att nationalklenoden vanhedras.
Volvo verkar inte få lov att bli för simpel eller för lyxig men vad spelar det för roll om märket överlever?
Om man kunde sälja 500.000 bilar utav 940 modellen i någon del utav världen så skulle man ju bara upprepa det som t.e.x Vw och Toyota lever gott på.

Hursomhelst så är Kinamarknaden viktig för Volvo då det säljs näst flest bilar där ( efter Usa )
Första kvartalet i år (enligt Vib) så såldes det 13780 bilar i Kina mot 11430 i Sverige

#a • Uppdaterat: 2013-04-19 00:13
Linus

Hela denna artikel är ett väldigt bra exempel på något som tyvärr är mycket vanligt. En tidning skriver något. Därefter skriver andra tidningar samma sak utan minsta faktakoll. Volvo har kommenterat SVD:s artikel i ett nyhetsbrev. Detta nyhetsbrev har helt säkert Vi Bilägare läst men man väljer att låtsas som att det inte existerar.
Förr var det vanligt att att höra "hur vet du det?" - "jo, jag har läst det i tidningen". Detta gäller tydligen än idag. Här nedan en länk till Volvos kommentar. Sedan är det upp till var och en att bestämma vilken som har störst trovärdighet - Jonas Fröberg i SVD eller Volvo.

https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Media/Preview.aspx?mediaid=48810

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.