Volvo Cars kommer att lämna den europeiska intresseorganisationen för biltillverkare, Acea, innan året är slut. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.
Orsaken, menar Volvo, är att deras ”hållbarhetsstrategi och ambitioner inte är helt i linje med Aceas position och sätt att arbeta”, och att de därför ”tror det är bättre att välja en annan väg just nu”.
Volvo efterlyser samtidigt nya partnerskap. ”Vi kan inte förverkliga nollutsläppstransporter på egen hand”, skriver de.
Volvo och Acea har haft väldigt olika reaktioner på EU:s planer på att fasa ut nya bilar med förbränningsmotorer år 2035. Volvo stöttar öppet initiativet, och har själva målsättningen att enbart sälja elbilar efter år 2030.
Acea, å sin sida, motsätter sig den kommande lagstiftningen och vill ha en långsammare omställning.
Även Stellantis ska lämna
Volvos beslut att lämna Acea kommer en knapp månad efter att jätteföretaget Stellantis meddelade att även de ska lämna organisationen innan årets slut. Stellantis, som bland annat äger Fiat och Chrysler, sa då att beslutet var en del av företagets nya strategi för att bemöta framtidens mobilitetsutmaningar, som bland annat innebär ett skifte bort från traditionell lobbyverksamhet.
Volvo och Stellantis står tillsammans för 21,5 procent av bilförsäljningen i Europa, enigt Aceas siffror.
Acea bildades i sin nuvarande form år 1991. Syftet med organisationen är att vara ”bilindustrins röst”. Bland medlemmarna finns de stora aktörerna på den europeiska bilmarknaden, bland andra Toyota, BMW Group, Ford, Honda och Renault såväl som lastbilstillverkarna Dag och Daimler Trucks.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 11 juli 2022 Bra, då kan Acea bli en…
- 11 juli 2022 Helt rätt gjort har man som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.