Sammanräknad med S60 blev Volvo V60 populäraste modell i svenska nyregistreringarna 2021 med över 14 000 bilar. Men jämfört med året innan är det en minskning med 20 procent, samtidigt som suven XC40 ökat med 19 procent.
Högbyggda bilar överskuggar kombibilar i försäljningen, samtidigt kommer Volvo Cars att hålla fast vid den traditionella lågbyggda varianten även i framtiden, även om det kommer resultera i mindre kantighet.
– Vi behöver lägre bilar med en mer konventionell karossform, men kanske lite mindre fyrkantigt än innan. Dessa låga bilar blir ett tillägg till våra högpositionerade suvar, säger Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars till brittiska Autocar, och fortsätter:
– Bilar kommer att vara mindre boxiga i framtiden när vi har ett behov av lägre luftmotstånd, vi kan kalla det "coupé-ish". Det pratas mycket om räckvidd i elbilar, men jag tror att vi kommer att börja titta på energieffektivitet och självklart är luftmotstånd en väldigt central del av det.
Hösten 2021 lanserades eldrivna Volvo C40, en modell med mer sluttande bakdel än syskonet XC40.
Samuelsson säger också att S- och V-modellerna kommer ersättas av något "ännu mer attraktivt" för konsumenterna. Men att de skulle behålla kombinationen av bokstav och siffror är inte säkert.
Biltillverkaren har tidigare gått ut med informationen att eldrivna efterträdaren till XC90, som har premiär inom kort, kommer att byta modellnamn, troligtvis till ett "riktigt" namn utan bokstäver och siffror.
Kommentarer till artikeln (24)
- 25 januari 2022 A.L skrev: Ja, vad framtiden…
- 25 januari 2022 hx30 skrev: edmund, du måste…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.