Alla biltillverkare som inte klarar EU:s utsläppsregler tvingas betala höga bötesbelopp. Men biltillverkarna får också slå sig ihop och ”dela” på sina utsläpp för att undvika böter.
Trenden är dock tydlig: de tillverkare som lanserat en eller flera elbilar och laddhybrider har betydligt lättare att pressa ned utsläppssiffran.
På den svenska marknaden är det Kia som ligger överlägset bäst till när det gäller genomsnittliga koldioxidutsläpp för de bilar som sålts. Det visar siffror från analysföretaget Vroom som Vi Bilägare tagit del av och som exkluderar bilar som exempelvis bara registrerats hos en handlare eller hyrbilsfirma.
Hittills i år, under perioden januari–november, släppte de bilar som sålts till både privat- och företagsköpare på 91 g/km. Det är en minskning med över 20 procent, från 115 g/km, jämfört med samma period i fjol.
De bilar som sålts i år har 20 procent lägre utsläpp än i fjol
Ryckiga regler
Kia har ett snittutsläpp på 46 g/km, långt under snittbilen, och även MG ligger bra till med bara 6 g/km eftersom märket nästan helt fokuserar på eldrift.
Volvo har det mer kämpigt. Bara några få procent av försäljningen består av elbilar och även om laddhybriderna är populära blir Volvos snittutsläpp hela 114 g/km. Bara Subaru och Citroën är sämre.
Hyundai är enda märket i listan där de bilar som sålts hittills i år faktiskt släpper ut mer än i fjol.
Ryckiga regler på bilmarknaden spelar en viktig roll i biltillverkarnas utsläppssiffror. När reglerna för förmånsbilar gjordes om sjönk försäljningen till företag som ofta väljer laddbara bilar, och det har även funnits frågetecken kring bonus-malus-reglerna och klimatbonuskassan som länge varit tom.
Koldioxidutsläpp i g/km under perioden januari–november för sålda bilar på den svenska marknaden. Vrooms siffror innehåller de 20 bilmärken med högst försäljning i Sverige. Därför finns inte siffror för MG, Opel Polestar och Subaru för både 2021 och 2020.
Bilmärke | 2021 | 2020 | Förändring |
Subaru | 189 | ||
Citroën | 121 | 139 | -13% |
Volvo | 114 | 120 | -5% |
Audi | 112 | 138 | -19% |
Opel | 104 | ||
Seat | 103 | 136 | -24% |
Mercedes | 98 | 124 | -21% |
Toyota | 96 | 111 | -14% |
Peugeot | 96 | 115 | -17% |
Volkswagen | 95 | 121 | -21% |
Hyundai | 95 | 90 | 6% |
Skoda | 88 | 132 | -33% |
Ford | 86 | 133 | -35% |
Renault | 85 | 98 | -13% |
Nissan | 83 | 98 | -15% |
BMW | 82 | 113 | -27% |
Kia | 46 | 71 | -35% |
MG | 6 | ||
Tesla | 0 | 0 | |
Polestar | 0 | ||
Totalt alla bilar | 91 | 115 | -21% |
Källa: Vroom
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (15)
- 2 december 2021 Oavsett, är siffrorna bara…
- 2 december 2021 Optima PHEV har slutat…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.