Volvos senaste kvartalsrapport visar minskad vinst – men kallas ändå ett ”stabilt resultat” av den nytillträdde chefen.
Volvos försäljning rasade med hela 20 procent under första kvartalet jämfört med samma period i fjol. Det är mer än för många andra bilmärken.
Raset är ett resultat av både kriget i Ukraina, komponentbristen och nedstängningar i Kina på grund av covid-19. Volvo flaggar för fortsatt osäkerhet på marknaden framöver.
Trots tappet i försäljning ökade dock omsättningen med åtta procent. Vinsten och försäljningsmarginalen sjönk, men den nytillträdde Volvo Cars-chefen Jim Rowan kallar det ändå för ett ”stabilt resultat”.
13 procent av de bilar Volvo säljer köps nu på nätet. 34 procent av de sålda bilarna är laddbara och åtta procent helt eldrivna.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 5 maj 2022 Pi skrev: Fast på en normal…
- 5 maj 2022 Fast på en normal marknad…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.