Volvo Cars sålde 615 121 bilar förra året – en minskning med 12 procent jämfört med 2021. Det skriver biltillverkaren i ett pressmeddelande. I december vände dock kurvan uppåt, och ökade med 12,8 procent i årstakt.
Enligt Volvo beror det stora försäljningstappet på begränsad produktionskapacitet, snarare än på bristande efterfrågan. Komponentbrist och omfattande coronarelaterade nedstängningar i Kina, där många av delarna kommer ifrån, innebar att företaget inte kunde bygga tillräckligt många bilar för att möta efterfrågan.
Trots detta mer än fördubblades andelen elbilar under året. Från att ha utgjort blygsamma 3,6 procent av den globala försäljningen år 2021 stod de helt eldrivna bilarna för 10,9 procent av alla sålda bilar förra året. I Europa var motsvarande siffra 18,5 procent.
Samtidigt minskade andelen laddhybrider med 15 procent under året. En tredjedel av alla bilar Volvo sålde under 2022 var laddbara. Den mest sålda modellen under året var XC60, följd av XC40 och XC90.
Volvo Cars har som mål att enbart sälja elbilar efter år 2030. 2025 ska försäljningen bestå av hälften elbilar och hälften laddhybrider.
Så många bilar levererades
2022 | 2021 | Förändring | |
Totalt | 615 121 | 698 693 | -12,0% |
Varav elbilar | 66 749 | 25 727 | 159,5% |
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 5 januari 2023 Skulle nog våga sätta en…
- 5 januari 2023 Ja företaget kan ju mena vad…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.