Nästa artikel
Honda tar hjälp av Tesla för att klara utsläppsmålet
Nyheter

Honda tar hjälp av Tesla för att klara utsläppsmålet

Publicerad 2 november 2020
Nya elbilen Honda e räcker inte – nu måste den japanska tillverkaren betala Tesla för att sänka utsläppssiffran.

Det börjar bli ont om tid för biltillverkarna att klara EU:s nya utsläppskrav. I snitt ska koldioxidsiffran ligga på 95 gram per kilometer, och fortfarande finns det flera tillverkare som ser ut att missa målet.

Vi har tidigare skrivit om hur Ford tvingas ta hjälp av Volvo för att klara utsläppsmålen på grund av leveransstoppet av laddhybriderna, och sedan tidigare får Fiat/Chrysler hjälp av Tesla.

Nu står det klart att även Honda måste ta hjälp för att klara målet. Honda ska ingå i samma så kallade utsläppspool som Tesla och Fiat/Chrysler, avslöjar analytikern Matthias Schmidt.

Honda har visserligen lanserat den lilla elbilen Honda e, men på grund av kort räckvidd och relativt högt pris räcker inte försäljningen av den modellen för att klara utsläppskraven. Honda har även hybridversioner av suven CR-V och småbilen Jazz, men någon laddhybrid finns ännu inte.

Läs också: Volvos smarta trix – tunga suvarna klarar utsläppskraven

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-02 11:44
Styggavargen

Alla skall segla fram på Volvo, precis som dessa har nått målen...*NOT*. Om man skall tro på det kör alla Volvo runt på enbart el eller?

#2 • Uppdaterat: 2020-11-02 12:10
Pi

Vargen - fast nu var det ju Tesla som skulle hjälpa Honda....

#3 • Uppdaterat: 2020-11-02 12:22
Bandvagn

Mer pengar till Teslas redan stora kassa med andra ord.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-02 12:46
Styggavargen

Volvo har fixat åt Ford. Tesla borde inte alls få sälja rättigheter någonstans är min slutsats. Vad är meningen med allt om utsläppen bara åker runt men inte minskar i slutänden. Jag blir smått arg på dessa artiklar och även upplägget med att sälja vidare till aktörer som inte gör sin del i att minska utsläppen.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-02 12:54
K_Klabbe

Men utsläppen åker väl inte bara runt? De som tvingas betala andra för att få sälja törstiga bilar blir nog inte långlivade, och pengarna går till de som satsar på bilar mer lägre utsläpp. Antingen måste de höja sina priser = minskad försäljning av törstiga bilar eller så tjänar de mindre/förlorar pengar. Inget av alternativen är nog hållbart i längden. Jag tycker det är bättre än att pengarna går till EU böter.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-02 13:11
1

Det faktum att Volvo kan räknas som att i sammanhanget ha bra utsläppsnivåer tydliggör att någonting har gått väldigt fel. Att i ena änden av skalan trycka ut några av de törstigaste bilarna på marknaden som sin absoluta bas och att så lätt kunna kompensera detta med hjälp av ett fåtal på tok för ineffektiva och dyra laddhybrider är tragiskt.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-02 15:42
K_Klabbe

1, du har nog missat hur mycket laddhybrider Volvo har sålt i år, det rör sig knappast om ett fåtal. En snabb sökning ger att ca 1/3 av bilarna som Volvo sålt i EU i år är laddbara. Det är det som gjort att de klarar sig undan EU-böter. Och en laddhybrid ÄR snål om den används på rätt sätt, även om testnormen nog är orimligt snäll för genomsnittsanvändaren. Det är ju inte heller så att deras konventionella bilar är törstigare än motsvarande från de 3 tyskarna.

Däremot håller jag med om att det är för enkelt att komma undan med tunga bilar. Bättre hade varit om man får rabatt efter någon mått som visar på transportarbetet bilen utför, t.ex. antal sittplatser eller liknande.

#8 • Uppdaterat: 2020-11-02 17:00
Carl Trefalt

Honda betalar Tesla, för slippa straffas av EU:s utsläppsmål.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-02 18:46
Pi

Rätt Carl - exakt det är det som artikeln beskriver...:)

#a • Uppdaterat: 2020-11-02 21:20
Carl Trefalt

Nej, det står inte att de betalar för att få hjälp.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.