Tvärt emot vad många trodde kommer Volvo klara EU:s nya utsläppskrav som innebär att tillverkarna i snitt får släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer.
Volvos försäljning består till över två tredjedelar av suvar där många av dem fortfarande har bensin- eller dieselmotor. Men tack vare att försäljningen av laddhybrider skjutit i höjden, och på grund av en del smarta knep kring hur utsläppen räknas, bekräftar nu Volvo att årets utsläppsmål kommer nås.
– För Volvo är framtiden eldriven och vi ställer om vårt företag med konkreta åtgärder, säger Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson.
Eftersom Volvo tillsammans med Polestar kommer klara utsläppskraven finns det möjlighet att sälja utsläppsrätter till andra biltillverkare som inte kommit lika långt i elektrifieringen. Volvos finansdirektör Carla de Geyseleer öppnade tidigare under hösten för att hjälpa konkurrenter med den här typen av utsläppspool.
– Vi har en bra position. Vi kommer definitivt inte betala böter. Vi kan faktiskt stötta våra konkurrenter om de vill, sa hon.
Läs också: Volvo kan hjälpa konkurrenter komma undan utsläppsböter
Samarbete med tidigare ägaren
Nu avslöjar analytikern Matthias Schmidt att Volvo ska skapa en utsläppspool tillsammans med Ford, som ännu inte börjat leverera elbilen Mustang Mach-E. Dessutom har Ford drabbats av allvarliga problem med laddhybriden Kuga som i värsta fall kan börja brinna. Leveranserna har stoppats och därmed kommer Ford inte klara utsläppskraven.
Genom att skapa en utsläppspool kan Ford få ned utsläppssiffrorna och slippa betala EU-böter. Däremot måste Ford betala Volvo för att få vara del av utsläppspoolen. Några uppgifter om hur mycke Ford betalar finns inte.
Ford ägde Volvo mellan 1999 och 2009. Nu är det alltså Volvo som hjälper Ford med utsläppssiffrorna.
Utsläppspooler har blivit vanliga i bilvärlden. Fiat/Chrysler har knappast legat i framkant när det gäller elbilar och betalar därför Tesla för att få ”åka snålskjuts” på nollutsläppssiffran. Volkswagen har skapat en utsläppspool med kinesiska MG.
Läs också: Volvo kör om Toyota – hyllas i ny utsläppsrapport
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mygel, mygel och återigen mygel......
Där håller jag för en gångs skull med Simon.
Hela beräkningen är ett under av galenskap.
Att sedan välja att sälja sitt underskott till någon annan är helt sjukt, hoppas de tar bra betalt för det, typ 90% av motsvarande böter...
Simon, eftersom du har annan regelbok än den faktiskt tydliga lagen kanske du kan tala om vad som gäller. Tror många är intresserade.
Ford betalar Volvo för sina utsläpp.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.