Nästa artikel
Volkswagen Up är Årets smartaste bil
Nyheter

Volkswagen Up är Årets smartaste bil

Publicerad 15 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Motormännens tidning har utsett Volkswagen Up till Årets smartaste bil, med motiveringen att den sätter en ny klasstandard.

Motormännens tidning, Motor, delar ut utmärkelsen Årets smartaste bil för fjärde gången, utifrån kriterierna att bilen ska vara miljövänlig, ekonomisk, praktisk och säker. Volkswagen Up utses till årets vinnare, delvis för att uppmuntra bilköpare till att prova på en mindre bil.

– I ett växande utbud är det lätt att bli tveksam och osäker på vad som är ett bra bilval. Med Årets smartaste bil vill Motormännen göra det tydligare för bilköparna vad som är ett vettigt val, säger Maria Spetz, vd på Motormännen och medlem i juryn för Årets smartaste bil.

Juryn har utsett Volkswagen Up med motiveringen att modellen erbjuder körsmidighet, låga utsläpp och en för klassen ny standard när det gäller komfort och körglädje. Dessutom menar juryn att även säkerheten lyfter till en ny nivå i klassen, samtidigt som modellen har andra finesser som är nya för småbilar. Juryn beskriver även Volkswagen Up som ”en stor bil i det lilla”.

– Den lilla bilen har i dag mognat och kan vara ett alternativ till en större. En mindre bil har lägre utsläpp och kräver mindre resurser vid tillverkningen, vilket är positivt för miljön, säger Maria Spetz.

Tidigare har Ford Focus, Skoda Superb och Honda Insight vunnit Årets smartaste bil.

Diskutera: Hur ser du på att Volkswagen Up vinner Årets smartaste bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-15 10:16
Raphael

"Den lilla bilen har idag mognat"? Det håller jag verkligen inte med om! I min familj hade vi en Peugeot 205, 1987 års modell och den var en mogen liten bil med skön komfort och köregenskaper som slog många större bilar. Den hade också lägre utsläpp och krävde mindre resurser vid tillverkningen. Maria Spetz i artikeln har helt missat 30 år av fransk småbilskonst.

Up erbjuder inget speciellt jämfört med konkurrenterna, och nya Fiat Panda som snart kommer till Sverige (leveranserna kommer igång efter årsskiftet, den har blivit ett par månader försenad i våra breddgrader jämfört med ursprunglig plan) är rymligare, har 5-dörrar, finns med auto-broms under 30 km/h för stadstrafik (precis som Up, denna funktion är inget unikt för Up alltså...) och finns dessutom i version med biogasdrift. Fjädringen är mjukare än Ups och inredningen roligare. Den 2-cyl twin air-motorn (bensin eller bensin och biogas) har ett roligt ljud och bidrar till körglädje. Prismässigt kommer Fiat Panda landa lägre än Up och den ger helt enkelt mer för pengarna än Volkswagens mikrobil.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-15 10:24
johan44 (ej verifierad)

håller med och lägger till audi a2, intro för 13 år sen, som fortfarande känns mer nyskapande i form och funktion (men för dyr förstås)

#3 • Uppdaterat: 2012-11-15 10:24
Hackenbush

Jag gillar verkligen inte heller UP. det måste finnas andra bilar i samma klass som är klart trevligare, bl.a. Peugeot som Raphael skriver om.
Jag lånade en UP medan min egen bil var på service och det var den tråkigaste bil jag kört på väldigt länge. Jag vet inte hur mycket mer en Polo kostar men till och med om man köper en begagnad Polo i prisklass med en ny UP så tror jag man får en bättre bil än UP.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-15 10:30
Gäst (ej verifierad)

"En för klassen ny standard när det gäller komfort och körglädje".

Hehe, inget ont om Up men hallå?

Nåja, Motormännen har väl ingen som helst relevans idag. Vem bryr sig om vad de stofilerna har för sig.

#5 • Uppdaterat: 2012-11-15 11:04
Roger Skagerström

Håller med de flesta här. Och varför just Up och inte Mii och Citigo med isåfall?

Mitt fördomsfulla sinne säger mig ifs att Motormännen är en organisation som skulle kalla en 850 för körglad, och innerst inne ser 240 som en måttstock :P

#6 • Uppdaterat: 2012-11-15 11:18
Mistro

Skulle precis påpeka det som "Roger" skrev.
Inget ont om Up! men mycket handlar om just denna bil idag och den förtjänar säkert sin uppmärksamhet men varför så liten debatt om syskonbilarna?
Vad har Up! som de saknar?

Om utrustningen är likvärdig torde ju även de få sola lite i glansen inte minst då de är billigare?

Vad gäller Pandan så har jag fortfarande inte sett röken utav denna fantastiska produkt och det känns som att modellen nu har varit på "tapeten" lite väl länge utan att lanseras.
Det är nästan så jag är trött på bilen innan jag har sett den,..fattar inte vad Fiat ( Sverige ) håller på med!

#7 • Uppdaterat: 2012-11-15 11:33
Raphael

Mistro, nya Fiat Panda har sålts i övriga Europa sedan ett år tillbaks - den har faktiskt varit på marknaden längre än Up. Fiat Sverige planerade att lansera den nu under sept - november, men investering i nordisk vinterutrustning har dröjt från Fiats sida. FIat Sverige vill ha bilen, men Fiat i Italien har inte kunnat leverera den med nordiskt vinterpaket - alltså kraftigare batteri, större värmeelement, värmestolar som standard etc. etc. - och därför har den dröjt. På grund av den sjunkande marknaden i Europa har Fiat i Italien gjort flera omprioriteringar. Den minsta småbilsklassen, där Fiat Panda regerar, har en blygsam marknadsandel i Norden. Detta är en klass som det knappt säljs några bilar utav här, så det är inte så konstigt om man inte satsar alla resurser på en snabb marknadsintroduktion.

Men senaste beskedet är att modellen börjar levereras efter årsskiftet, och detta innebär då i praktiken en försening med två månader. Och en försening på två månader tycker jag faktiskt inte är så mycket att bråka om... "varit på tapeten länge utan att lanseras"... Ja, hela två månader!

Om du beställer en Fiat Panda Natural Power idag Mistro så beräknar Fiat Sverige att du har den i slutet av januari. Provkörningsbilarna kommer efter årsskiftet också, men den går att beställa redan idag hos handlarna.

Dock är det marknadsintroduktoinen av Fiat 500 L som man satsar hårdast på nu då det är en modell som man hoppas mycket på, den är ju en liten minibuss och man tror den kan ta Fiat till nya höjder försäljningsmässigt i Sverige då svenskar föredrar större bilar framför mindre.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-15 11:55
Mistro

"Raphael": Det spelar ingen roll hur mycket du skönmålar Fiat för bilen borde ha varit här för länge sedan.
Vad hjälper alla bortförklaringar när bilen inte finns till försäljning?
Själv har du tjatat om denna bil bra mycket längre än 2 månader men vad hjälper det när bilen inte finns för visning?

Om alla skulle gå och vänta på vad som "komma kanske skall" så blev det inte många bilaffärer.
Sen anser i alla fall jag att ett år är en lång tid att vänta på en bil som redan har synts i flera tester och detta oavsett vad ursäkterna är.

Men vi kan strunta i just Pandamodellen och se till Fiat som helhet i Sverige.
Det duger inte att skylla på att det är vi Svenskar som det är fel på och inte bilen i all evighet.
Mycket kunde ha gjorts bättre på resans gång och vore sen bilen bara hälften så bra som du säger så hade nog fler också köpt den.

Dock håller jag med dig om att både Italienarna och Fransmännen håller sina huvuden lite väl högt mot oss här även om det har ändrats mycket under de senaste åren.
Vad gäller "Nordenpaketet" så är det knappast något som drabbar bara Fiat utan alla andra också om de vill sälja några bilar.
Med tanke på Fiats historia i Sverige så kanske det vore åtminstone lite lönt att försöka ändra på vår inställning ifrån Fiats sida?
Du kanske vet varför man inte gör det gång på gång?

#9 • Uppdaterat: 2012-11-15 12:36
N-iklas

Åh nej inte mer…
Bara att hugga i då.

Detta är ju verkligen ingen hjälp för bilköpare, det stjälper ju istället eftersom detta påstående och motiveringarna är en blandning av viss riktighet, betydande brister och än värre totalt dravel.

Falsk varubeteckning där man lovar något produkten inte håller är bedrägeri.
Smart, det är helt enkelt inte sant, vad är smart med denna?

Man menar att den är smartare än en Mercedes 600 Pullman, genom att vara mindre är den ”smart”, är det smart att ha så låga krav på smarthet?

Körsmidighet – storleken, inget unikt för denna.
Låga utsläpp – tja hipp som happ.
Säkerhet till en ny nivå – nej det är grovt missvisande att påstå, den har elektronisk utrustning som hjälper till om föraren sitter och sover bakom ratten, detta är inte det samma som att den generella säkerheten allmänt ligger på toppnivå i hela bilen – vilket är det intryck man får av dessa ord.
En skottkärra eller trampcykel kan teoretiskt utrustas med en bunt svarta lådor som trollar, men en skottkärra blir inte säker bara för det.

Komfort och körglädje är rent subjektiva intryck eftersom denna bil inte erbjuder det man normalt kallar komfort och körglädje, den är exempelvis extremt smal med allt negativt detta innebär… men vill man kan man tycka det, liksom man kan tycka surströmming är ljuvligt.
Man måste utförligt redovisa vad man menar med komfort?
Och vad som är så kul i körandet?
Och varför detta är unikt och inte erbjuds av någon annan i samma klass?

En liten billig bil som finns med bakdörrar, ett hyggligt axelavstånd och har en svart låda som trixar om föraren tar en tupplur, vilket ju de flesta gör ja…
En för storleken praktisk och billig burk för transport mellan A och B det är vad detta är, på det är den mycket bra, perfekt för den som önskar just detta – och undviker sidokrockar…
Och kommer ihåg att montera ner instrumenten var gång man lämnar bilen...

MEN att gå längre och försöka göra den till en mycket påkostad, högteknologisk drömbil med överlägsen intelligens som allt för många gärna vill… är GROVT bedrägeri.

#a • Uppdaterat: 2012-11-15 12:37
Gäst (ej verifierad)

Raphael:

Men om jag vill prova en Panda så måste jag först vänta ett par månader för att sedan åka femtio mil för att få chansen.

Väl på plats kommer jag att troligtvis mötas av en ointresserad säljare med ett demoex som är redan utlånat. Om jag ändå framhärdar och köper bilen så måste jag när det är dax att serva åka tio mil till en auktoriserad verkstad med mekaniker som aldrig sett en Panda och som knappast har fått utbildning på den. Och att sen sälja en tre år gammal Fiat här uppe i norr vill jag inte ens tänka på vilket värderas det skulle innebära.

Fiat/Lancia/Alfa är bra bilar. Tyvärr är inte den svenska organisationen lika bra. Dina försök att skönmåla det italienska bilägandet är lite överdrivna, minst sagt.

Senast Fiat Sverige hade en seriös organisation som gjorde att folk tordes köpa var för 40 år sen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.