Volkswagen är en av flera sponsorer som har lagt till regnbågsfärger till de reklambanners som visas vid sidan av planen under fotbolls-EM, för att symbolisera sitt stöd för pride-rörelsen.
Gesten kommer efter att arrangören UEFA nekade Münchens borgmästare att lysa upp stadens arena med pride-färgerna under Tysklands match mot Ungern, eftersom de inte ville stödja ”politiska” budskap.
Ungern har nyligen infört ett förbud mot att ”skildra och främja” homosexualitet och transsexualism både i skola, handel, media och reklam riktat till personer under 18 år. Det har mött kraftig kritik från övriga EU-länder, inte minst i samband med fotbollsmästerskapet.
VW-märkets säljchef Klaus Zellmer säger i en intervju med tidningen Muenchner Merkur att de är starkt kritiska till UEFA:s beslut att inte tillåta pride-färgerna.
– Vi hade varit väldigt glada om stadion hade varit upplyst i regnbågsfärgerna under Tyskland-Ungern-matchen, säger han till tidningen.
En talesperson från Volkswagen säger till Automotive News att företaget tar sitt sponsorskap på stort allvar och att de har varit ”väldigt tydliga” med UEFA om sin inställning till mångfald. ”Volkswagen är väldigt engagerade i mångfald i vårt samhälle. Det är en del av vårt sociala ansvar”, skriver de till tidningen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.