Volkswagen ska massproducera bilar med stöd för tvåvägsladdning, eller så kallad Vehicle to Grid, från och med år 2022. Det säger Volkswagens styrelsemedlem Thomas Ulbrich i en intervju med tyska tidningen Handelsblatt.
Alla bilar som är baserade på koncernens MEB-plattform, som ligger till grund för bland annat Volkswagen ID.3 och som även används av Audi, Skoda och Seat, kommer att ha funktionen inbyggd.
Tanken med tvåvägsladdning är att elbilar ska kunna lagra energi i sina batterier när det finns ett elöverskott och sedan dela med sig av ström till elnätet när de inte behöver den själva.
På det sättet kan de hjälpa till att avlasta elnätet vid hög belastning. Tekniken har redan testats i liten skala, även i Sverige. Kungsbacka kommun lanserade ett pilotprojekt år 2018, där tio Nissan Leaf-bilar delade med sig av ström till kommunhuset. Om tekniken byggs ut i stor skala kan det komma att få stor betydelse för elnätet.
Med den här tekniken, även kallad V2G, kan elbilar också användas som kraftreserv för enskilda hus vid strömavbrott, användas som energikällor "off-grid" eller för att ladda andra elbilar.
Andra biltillverkare har också hakat på trenden, bland annat Hyundai och Kia med deras nya elbilsplattfom E-GMP. Även Tesla har lovat att deras bil ska ha stöd för tekniken i framtiden.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.