Volkswagen har gjort en stor sak av koncernens olika plattformar som ligger till grund för alla bilmodeller. Med hjälp av dessa ”bygglådor” kan många bilar bygga på gemensam teknik vilket kapar kostnader och snabbar på utvecklingen.
I dag är det framför allt tre plattformar som VW-koncernens olika märken satsar på: MEB för billigare modeller, MLB för större modeller samt PPE för de lyxigaste.
Nu avslöjar Volkswagen storslagna planer på att ersätta alla dessa plattformar med en enda, gemensam arkitektur för elbilar. Det har hittills inte gjorts i bilvärlden – det är en enorm utmaning att utveckla en skalbar plattform som kan ligga till grund både för billiga och lyxiga modeller.
Den nya plattformen går under namnet SSP (Scalable Systems Platform) och utvecklas just nu inom koncernen. Den ska debuetera i en sedanmodell från Volkswagen om fyra år.
– Vi tar plattformstänkandet till en ny nivå. Genom att ha starka och enhetliga plattformar kan våra varumärken släppa loss sin fulla potential och hitta synergier, säger koncernchefen Herbert Diess.
Att sprida utvecklingskostnaderna på fler märken och modeller är helt nödvändigt för att överleva i elbilsvärlden, enligt honom. Bilarna som bygger på SSP blir förberedda för en mängd olika funktioner och finesser som sedan kan köpas och aktiveras i efterhand av bilägarna.
Det är inte bara själva hårdvaran som samlas ihop till en ny plattform. Volkswagen ska även använda mjukvara med samma operativsystem i alla märken under de kommande åren.
På tisdagen presenterade Volkswagen också förra årets resultat. I år siktar VW på upp emot åtta procents vinstmarginal, till stor del tack vare försäljningen av bensin- och dieselbilar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.