Nästa artikel
Premiär för Volkswagen ID.Every1 – som visar nya ID.1
Nyheter

Premiär för Volkswagen ID.Every1 – som visar nya ID.1

Publicerad Igår 19:49 (uppdaterad Igår 19:55)
Volkswagen ska börja sälja en eldriven budgetbil för ”omkring 20 000 euro”. På onsdagen blev den nya modellen officiell – men bara som konceptbil. Produktionen dröjer till 2027.

Att utveckla en ny och billig elbil har högsta prioritet hos Volkswagen – inte minst för att möta konkurrensen från kinesiska uppstickare.

Sedan minstingen e-Up slutade säljas finns inte längre någon eldriven budgetmodell i småbilsklassen. Volkswagen har visserligen visat upp ID.2 som konceptbil, men det dröjer till 2026 innan den börjar byggas.

Det har också ryktats om en ännu mindre elbil. Den visas nu upp som konceptbil och heter då ID.Every1 – ett tecken på att modellen ska locka så många som möjligt.

”Namnet är ett tecken på att modellen ska locka så många som möjligt”

När Volkswagen ID.Every1 sätts i produktion ska den kosta ”omkring 20 000 euro”, lovar företaget. Direktöversatt blir det 220 000 kronor, men med svensk moms lär priset bli något högre. Det är heller inte säkert om den billigaste versionen kommer till Sverige.

Trots prislappen, och trots att bilen ska byggas i Europa, säger VW-chefen Thomas Schäfer att den blir lönsam.

– Vårt team har tagit sig an den här utmaningen. De har lagt ned sitt hjärta och sin själ i utvecklingen av den här bilen. När vi på Volkswagen gör något, gör vi det ordentligt, sa han under lanseringseventet.

Men en stor nackdel är att bilen dröjer ända till 2027 – och under den tiden lär konkurrensen i budgetklassen hårdna ytterligare. De första planerna på en ID.1-modell skrev vi om redan för fem år sedan.

Volkswagen ID.Every1 visades upp på ett event i Tyskland på onsdagkvällen.

Trots sin storlek har Volkswagen ID.Every1 19-tumsfälgar. Hjulen är placerade långt ut mot karosskanten för att skapa bättre innerutrymmen.

Till skillnad från de nuvarande ID-bilarna blir både Volkswagen ID.1 och ID.2 framhjulsdrivna. ID.1 blir också först ut med en nyutvecklad mjukvara som går att uppdatera på distans över nätet.

Även elmotorn är nyutvecklad och har 95 hk. Räckvidden blir ”minst 25 mil” enligt Volkswagen och toppfarten blir 130 km/tim. Storleksmässigt är bilen 3,88 meter lång och rymmer 305 liter bagage.

Som jämförelse hade Volkswagen e-Up som mest en räckvidd på 26 mil och den mätte 3,6 meter på längden. Bagagevolymen var bara 250 liter.

Exakt när Volkswagen ID.1 ska börja säljas och vad den ska kosta i Sverige är oklart.

Under den stora pekskärmen sitter reglage för kupétemperatur, stolsvärme och volym. Mittkonsolen kan flyttas bakåt till baksätet. Ratten ser ut att ha fysiska knappar i stället för pekkänsliga ”touchknappar”.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (40)

  • Idag 22:08 Mr Snoid skrev: 50-talisten…
  • Idag 22:00 50-talisten skrev: Mr Snoid…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.