Första generationen av Volkswagen e-Up visades upp 2013 och hade ett batteripaket på 18,7 kWh. Modellen uppdaterades 2019 med ett större batteri på 32,3 kWh. Den har varit så populär att leveranstiden under vissa perioder varit 16 månader, och Volkswagen tvingades sätta modellen på paus.
Nu säljs den återigen i Tyskland, men till Sverige importeras den inte längre. På den tyska marknaden lockar e-Up med låg prislapp (motsvarande 185 000 kr efter den tyska elbilsbonusen) och det har visat sig vara ett viktigt grepp för att locka köpare som tycker den större modellen ID.3 är för dyr.
Nu bekräftar Hildegard Wortmann som är försäljningschef att modellen ska leva vidare.
– Den ska fortsätta byggas i ytterligare två och ett halvt år. Produktionsstoppet är planerat till slutet av 2025, säger hon i en intervju med Automobilwoche.
Vid det laget ska e-Up ersättas av en modernare elbil som förmodligen kallas Volkswagen ID.2. Volkswagen har redan visat konceptbilen ID.Life som gav en försmak av designen. Skoda och Seats prestandamärke Cupra ska lansera egna versioner av ID.2.
Den nya ID.2-modellen ska inte bygga på VW-koncernens nya ”superplattform” SSP utan på en kortad version av MEB-arkitekturen som ligger till grund för dagens ID.3 och ID.4.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (17)
- 23 maj 2022 Ja de var fina.
- 22 maj 2022 Jag fraktar mest bara luft i…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.