Volkswagen har fullt upp med lanseringen av elbilen ID 3. Produktionen är igång, men på grund av allvarliga buggar ställs bilarna på en stor parkeringsplats i väntan på ny mjukvara. De första köparna ska få sina bilar i sommar, lovar Volkswagen.
Men ID 3 är bara starten på jättekoncernens storsatsning på eldrift. Den ska följas av en mängd andra modeller, som exempelvis suven ID 4, Seats ID 3-syskon El-Born och Skodas eldrivna suv.
Även i de mindre modellsegmenten ska Volkswagen fylla på med eldrivna alternativ. Redan i dag finns Volkswagen e-Up, som nyligen fått längre räckvidd tack vare ett större batteri, men det är en gammal modell som kommer behöva bytas ut inom några år.
Läs också: Ny elbil för 213 000 kronor: "Imponerande snål"
Därför planerar Volkswagen att lansera ID 1, en eldriven stadsbil som ska finnas hos återförsäljarna runt 2023, enligt uppgifter till Car Magazine.
Det är faktiskt ingen självklarhet för biltillverkarna att lansera eldrivna småbilar. Prislappen blir ofta dubbelt så hög som för en småbil med förbränningsmotor och då tänker många köpare att det är lika bra att gå upp en storleksklass och få en rymligare bil. Men Volkswagen tänker alltså ersätta e-Up med ID 1 om några år, när batteritekniken utvecklats och köparna får mer elbil för pengarna.
Volkswagen e-Up var ursprungligen en bensinbil som fick eldrift men ID 1 blir precis som ID 3 utvecklad som elbil från grunden. Det innebär att plattformen, i det här fallet Volkswagens så kallade MEB-arkitektur, inte behöver ta hänsyn till någon förbränningsmotor. Det ger bättre utrymmen.
Volkswagen ID 1 ska enligt Car Magazine komma med två olika batteripaket, förmodligen 24 och 36 kWh. Som mest ska bilen klara ungefär 30 mil på en laddning med det större batteriet. Prislappen ska bli lägre än för ID 3 men exakt hur mycket bilen ska kosta är inte klart.
Vid sidan av Volkswagen ID 1 kommer även en något större modell, ID 2, som blir en elbil i samma storleksklass som dagens Volkswagen Polo med konkurrenter som Renault Zoe, Peugeot e-208 och Opel Corsa-e. När den ska lanseras är inte klart och det finns heller inga uppgifter om räckvidd eller batteristorlekar.
Fotnot: Bilden visar Volkswagen ID 3, inte någon av de nya modellerna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
He he.. ja, så här skrevs det 2018:
"I och med att Volkswagen planerar elbilsproduktion i stor volym (tio miljoner MEB-elbilar), till en början i tre fabriker i Tyskland (Zwickau, Emden och Hannover), har de redan stuckit ut hakan och sagt att elbilen som lanseras 2020 – I.D. Neo – ska kosta under 25 000 euro, motsvarande cirka 250 000 kronor."
.
3T-metoden - Ting Tar Tid.
Klarsynt,
Varför citerar du det utan att påpeka att det är en journalist du citerar och inte VW? Knappast rimligt att de ska lastas för andras fantasier.
ID 3 : 23430 euro i Tyskland
Vill folk verkligen ha elbilar?
Gillar inte designen. Den ska se lite futuristiskt ut antar jag men den känns lika spännande som ett paken mellanmjölk.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.