Mjukvaruproblemen som drabbat Volkswagens nya elbil ID 3 verkar inte ha påverkat försäljningen särskilt mycket.
Under oktober månad, som bara var modellens andra fullständiga försäljningsmånad, blev den Europas bäst säljande elbil och gjorde därmed att Renault Zoe halkade ned till andra plats. Försprånget för Volkswagen ID 3 var 700 bilar.
Hittills i år har dock Zoe fortfarande en stor ledning eftersom ID 3 började säljas först under hösten. ID 3 blev även den mest sålda nya bilen oavsett bränsle i Norge under både september och oktober.
Volkswagen har länge haft planer på att även lansera en mindre elbil som ersättare till utgående e-Up. Det projektet leddes tidigare av Seat som dock fick ”sparken” från utvecklingsarbetet tidigare i år.
Mindre elbil på gång
Nu kommer uppgifter från Bloomberg som visar att Volkswagen snabbar på utvecklingsarbetet. Planen är att ta fram en mindre elbil – eventuellt kallad ID 1 eller ID 2 – som kostar mindre än 30 000 euro.
Målet är nu att lansera bilen 2023. Det innebär att den kommer efter den eldrivna suv-modellen samt retrobussen ID Buzz som börjar säljas 2021 respektive 2022.
För att finansiera elbilsutvecklingen väljer Volkswagen att lägga ned flera modeller som säljer dåligt – till exempel Beetle och Scirocco. Dessutom försvinner sedanversionen av Passat i både Europa och USA. Kvar i Europa blir enbart kombimodellen, enligt Bloomberg.
Läs också: Seat har fått ”sparken” från utveckling av billig elbil
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att ID 3 skulle bli den bäst säljande elbilen trodde jag redan när den presenterades.
Trots att många anser den billig och plastig i utförandet och trots mjukvarubrister så säljer den bra och det kan ju bara betyda att det finns ännu fler som gillar den.
Att man lägger ner den otäcka Beetle tycker jag bara sker alltför sent, det kunder ha skett direkt efter presentationen!
Märkligt att kunderna vill ha den. Har tittat på en och den ser dåligt ihopskruvad ut, samt usel inredning. Till detta mjukvaroproblem. Renault Zoe, Peugeot e-208, Kia e-Niro, samt Huyndai Kona ser så mycket bättre ut samt verkar vara välbyggda. Tror dock att VW spottar up sig och kommer med en betydligt trevligare ID bilar snart. Förstår dock inte att så många tycks väljs en icke färdigbyggd. Håller med saabnisse angående Beetle.
Att tvärsäkert uttala sig om varför världens mest såld bilmärke säljer är högst vanskligt, speciellt när det gäller en modell som fått massiv kritik och haft betydande funktionsfel.
Orsaken till att det säljer kan lika gärna vara att man TROR att man kommer att gilla den eftersom man tror att den måste var fantastisk baserat på det enkla faktumet att den säljer bäst och därför måste vara bäst också, enligt vad man tycker är logiskt resonemang.
Och att man antingen inte känner till felen och bristerna som rapporterats eller att av rena trosskäl tror att rapporterna och kritiken antingen är helt fel och osann eller att den bil man själv kommer att få är något helt annat än de som kritiserats.
Det är endast bilmärken och bilmodeller där inte ett exemplar säljs på grund av tros-skäl, grupptryck eller minsta motståndets lag om att göra som alla andra eftersom alla andra knappast kan ha fel, som man med större säkerhet kan anta att de bilar som säljs, säljs för att köparen faktiskt gillar bilen baserat på verkliga och faktiska orsaker och inte antagna och gissade.
Som kontrast var Corsa i september Europas näst mest sålda bil, troligtvis inte beroende på förutfattade övertygelser och tro baserat på märkets image.
Bra pris på privatleasing säljer nog bra.
Bra att det kommer billigare elbilar.
Självklart att VW säljer många bilar, hörs ju på namnet Volkswagen = "Bil för folket".
Sen om man vill vara som alla andra i den grå massan så varsågod. Jag avstår.
Uffe
Vilken grå massa menar du? Om du menar i Sverige så föredrar ju den grå massan Volvo...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.