Nästa artikel
Volkswagen återkallar DSG-modeller
Nyheter

Volkswagen återkallar DSG-modeller

Publicerad 18 mars 2013 (uppdaterad 19 mars 2013)
Kinesiska myndigheter tvingar Volkswagen att återkalla modeller med växellådan DSG efter att kunderna har upplevt problem.

Volkswagens DSG-lådor har varit ett omtvistat kapitel och förare har rapporterat problem i både Sverige och andra länder. I maj förra året utökade man garantin för växellådan från två till tio år i Kina, men Volkswagen uppgav då att bara några hundra av över en miljon sålda bilar med DSG i Kina hade problem.

Nu tvingar kinesiska myndigheter Volkswagen att återkalla modeller med DSG-lådor. Beslutet kommer efter att ett konsumentprogram i den statliga tv-kanalen CCTV tagit upp problem med onormala vibrationer, effektförlust och plötslig acceleration. Om Volkswagen inte återkallar bilarna tillräckligt skyndsamt kan det leda till böter.

Volkswagens talesperson i Kina, Christoph Ludewig, uppger i ett uttalande till Businessweek att Volkswagen kommer att återkalla bilar med DSG-lådor i Kina frivilligt. Hur många fordon som kommer att återkallas är för tillfället oklart.

DSG-lådorna finns i modeller från Volkswagen och Skoda.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens DSG-låda?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2013-03-19 13:36
Raphael

Jag har inget svar på varför inte alla exemplar av den berörda typen av växellåda rasar, det verkar inte vara något som är kopplat till körda mil eller användningssätt hos föraren då det kan drabba vilka exemplar som helst - oavsett stadskörning eller landsbygdskörning och spridningen är från några hundra mil upp till flera tusen. Vad felet är upp till Volkswagen att svara på och hittills har de inte klarat av att leverera en fullständig förklaring.

"Bilarna som hamnar på Daniel Wollmars bord är bilar som är äldre än två år och utan nybilsgaranti men som ännu inte har gått 12 000 mil, gränsen för motorskadeförsäkringen som inkluderas i halvförsäkringen.
– Det är ofta privatkörda bilar av årsmodell 2008 och 2009 som har gått allt från 5 000 till 10 000 mil. Reparationen går normalt på 25 000 kronor och kunden får stå för en självrisk på 2 000–5 000 kronor, beroende på körsträcka, berättar Daniel Wollmar. "

"Sammantaget handlar det inte bara om DSG-lådorna i Passat EcoFuel.
– Det finns en skillnad mellan den kvalitetsimage som Volkswagen har och verkligheten. Hälften av våra motorskadeärenden handlar om fel på bilar från VW-gruppen. Det är oproportionellt mycket, avrundar Daniel Wollmar."

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla/

När det gäller PSA-gruppens lådor så antar jag att du menar EGS/MCP:n, den har inte alls varit utsatt för lika mycket problem som VW:s DSG - om vi pratar om utbytta lådor så mycket så att försäkringsbolag reagerar och tidningar skriver spaltmeter om problemen. Nej, de klagomål som rör EGS/MCP handlar snarare om missförstånd hur de ska användas och vilka förväntningar som föraren har. En EGS/MCP låda är inte för sportig körning i automatläget, det är ju en manuell låda med automatkoppling och ett automatläge. Automatläget är för mjuk körning och när lådan växlar så lyfter du på gasen. Om man försöker köra sportigt med EGS/MCP så rycker den därför att momentet försvinner när den växlar, och detta klagar förare på. Vill man köra sportigt kopplar man om till manuellt läge, och precis som en manuell låda lyfter gasen när man växlar. Skillnaden är att du inte har en koppling att bry dig om, kopplingen är automatisk. Om man förstår detta och kör så här så fungerar EGS/MCP alldeles ypperligt. Det är en bra konstruktion för att snåla med bränslet, den är effektivare, mer kompakt och lättare än en DSG - om än inte med lika smidig automatfunktion för sportigt lagda förare. Om EGS hade funnits till min C3 Picasso när jag köpte den så hade jag definitivt valt den lådan, för den passar min körstil. Men EGS/MCP passar inte alla, det är en låda man behöver lära sig att köra. Köra man den som en vanlig automatlåda så blir man inte nöjd.

2 av 3 PSA-kunder väljer EGS/MCP-lådan för de mindre dieslarna (uppgiften kommer från Vi Bilägare som i en artikel inte alls förstod varför det är så, för Vi Bilägare som de flesta andra journalister i Sverige klarar inte av att köra med EGS/MCP-lådan.. märkligt egentligen). Det är alltså fler sålda Peugeot 308 och Citroën C4 med diesel och EGS/MCP än med manuell låda. Så de säljs i mycket stort antal. Även i Sverige har denna låda varit mest såld och det beror nog på de tidigare miljöbilsreglerna där EGS/MCP fick ner förbrukningen såpass mycket så även de större C5 och 508 blev miljöbilar. Nu har vi andra miljöbilsregler men fortfarande får denna låda ner förbrukningen, och för de minsta modellerna - som har tuffare miljökrav på sig än de större modellerna (helt vansinnigt!) - så innebär EGS/MCP att förbrukningen gör dem till miljöbilar även enligt de nya knasiga reglerna.

#w • Uppdaterat: 2013-03-19 13:59
VW Polo 2012

Hej Raphael, du skriver "Vi Bilägare som i en artikel inte alls förstod varför det är så, för Vi Bilägare som de flesta andra journalister i Sverige klarar inte av att köra med EGS/MCP-lådan.. märkligt egentligen". Jag hoppas att dom kan köra EGS/MCP-lådan på det sättet du föreslår. Jag har gjort det, och kan det! Fast dom och jag tycker inte att en "automatlåda" ska fungera på det sättet, och jag håller med dom. Kör man EGS/MCP-lådanden som en vanlig automatlåda ink. DSG lådan inräknad, dvs, med jämn gas, ja då sitter man och nickar hela tiden. Och då väljer i alla fall jag hellre en manuell växellåda.

#x • Uppdaterat: 2013-03-19 14:17
Raphael

Det är givetvis en inbyggd försvarsmekanism hos Volkswagen-ägare att börja diskutera något helt annat för att få bort diskussionen till något annat än de problemfyllda DSG-lådorna som fortfarande är en pinsam historia för Volkswagen.

Och gällande EGS/MCP så är det inte en vanlig automatlåda och har heller aldrig påståtts vara det av PSA-gruppen. De kallar det för robotlåda "rotobized gear change" eller "piloted gear box". En manuell låda med automatkoppling och automatikläge. Som alla lösningar har även den sina fördelar och nackdelar och för mitt körsätt så fungerar den perfekt. Mjuk körning så växlar den mjukt och fint. Vid sportig körning kopplar jag om till manuellt läge. Fungerar utmärkt och är snålare än en manuell låda och snålare än DSG och liknande lösningar. Fiat har samma idé i Dualogig/MTA, fast PSA-gruppens växlar lite snabbare. Om MTA-lådan kommer i Fiat 500 L Natural Power så kan den bli min nästa bil, eller en Peugeot 2008 diesel med MCP och 98 g Co2 per km. I dagsläget finns MTA-lådan bara till dieseln för 500 L.

#y • Uppdaterat: 2013-03-19 14:23
IngoS

Volkswagen i Kina har en garanti på 10 år eller 16000 mil, vilket som uppnås först, för att lugna marknaden. Det är knappast välgörenhet, Svenska och tyska marknaderna behöver inte lugnas, eftersom vi är mera tillitsfulla och köper bilarna ändå. Återkallelserna i Kina görs för att omprogrammera elektroniska styrningen av växellådan Det görs vid den ordinarie sevicen, men man försöker fånga upp de bilar som blivit missade. Jag gissar att praktiskt taget alla aktuella krånglande VW i Sberige redan har den uppdaterade mjukvaran, men att en del lådor rasar ändå.

#z • Uppdaterat: 2013-03-19 14:23
Raphael

Shogun, det är VW-teknikerna som har ett problem med sin DSG-konstruktion. Inte tyska tekniker överlag egentligen. Getrags dubbelkopplingslåda som Ford använder (PowerShift) har inte alls haft de problemen exempelvis. Nu vet jag att det finns de som säger att PowerShift är segare och inte lika smidig i växlingarna som en DSG men hellre det än en låda som man får byta efter bara ett par års användning. Och varken Renault med sin EDC eller Fiat/Alfa med sin TCT har haft liknande problem.

En intressant detalj - Volkswagens DSG är utvecklad i samarbete med Borg-Warner. Fiat/Alfa TCT använder en hydraulkoppling från Borg-Warner, men styrenheten och omkringliggande elektronik är Magneti Marelli.

Så det kanske inte egentligen är kopplingen och växlingens mekaniska bitar som felet ligger, utan de elektriska systemen som inte lirar optimalt ihop med mekaniken och därmed sliter ut den i förtid? En spekulation givetvis, men ändå...

#110 • Uppdaterat: 2013-03-19 14:34
Mr.Wheeler

Rafael: VW 7-stegade DQ200 är utevklad av LuK, http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-clutch_transmission.

#111 • Uppdaterat: 2013-03-19 14:50
Raphael

Mr. Wheeler, tack för rättelsen. Du har helt rätt. Borg-Warner har utvecklad alla andra DSG *utom* den 7-stegade problemlådan som är utvecklad av LuK. Jag ber om ursäkt för detta missförstånd från min sida. Med facit i hand så var det nog ett misstag att släppa samarbetet med Borg-Warner... LuK-lådan tycks inte helt färdigutvecklad.

#112 • Uppdaterat: 2013-03-19 15:32
Swemba

"LuK Clutch Systems, LLC. designed and manufacture the dual dry single plate clutch system for the Volkswagen Group seven-speed DQ200 Direct-Shift Gearbox (DSG) introduced in 2008.[36] This DSG variant is used in smaller cars, with smaller displacement engines with relatively low torque outputs."

Observera sista meningen! Passat är ingen liten bil. Inte Skoda Superb heller. De turboförsedda motorerna har inte heller lågt vridmoment.
Felet ligger inte i konstruktionen av lådan utan i tillämpningen. Felet är att VW använder en underdimensionerad låda till Superb, Passat och Touran, som dessutom ofta körs hårt som Taxibilar. Där i ligger problemet! Riktigt dumsnålt, med andra ord.

Frågan är vad VW ska göra? Man är onekligen i en synnerligen besvärlig situation för om det inte är något fel på själva lådan är det rätt kört. Man kan ju inte stoppa in en annan låda utan vidare ...

#113 • Uppdaterat: 2013-03-19 15:45
saabnisse

Där har du nog helt rätt Swemba, man har alltså stoppat in en fel låda i fel bilar.
Man har sålt bilar med underdimensionerade växellådor!
Med avsikt? En chansning? Knappast, det kostar säkert alldeles för mycket.
Det här är nog något man inte alls räknat med och det kommer att kosta VW mycket, dels i reklamationer men ännu mer i bristande förtroende.

#114 • Uppdaterat: 2013-03-19 18:46
S-E S

Min erfarenhet av DSG-lådan är att den är helt suverän vad gäller landsvägskörning och bränsleekonomi, men vid parkeringsmanövrar och små manövrar framåt - bakåt lämnade den mycket i övrigt att önska. Ryckig och trög var den.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.