Nästa artikel
Volkswagen återkallar 384 000 bilar i Kina
Nyheter

Volkswagen återkallar 384 000 bilar i Kina

Publicerad 20 mars 2013 (uppdaterad 21 mars 2013)
Volkswagenkoncernen får ett rejält bakslag i Kina, där myndigheterna tvingar fram en återkallelse av bilar med DSG-lådor.

Som Vi Bilägare kunde rapportera här om dagen tvingar kinesiska myndigheter biltillverkare inom Volkswagenkoncernen att återkalla bilar med DSG-växellådor, efter att lådorna skapat problem med vibrationer, effektförlust och plötslig oväntad acceleration.

Återkallelsen är den största någonsin i Kina och berör 384 181 fordon med sjustegade DSG-växellådor. Exemplar av 21 modeller som tillverkats från 2008 fram till tidigare den här månaden berörs, bland andra Volkswagen Golf och Passat, Audi A3 samt Skoda Octavia.

Återkallelsen medför stora kostnader för Volkswagen. Den tyska koncernen vill inte uppge vilka summor det rör sig om, men researchfirman LMC Automotive uppger att prislappen bör landa på över 600 miljoner dollar, motsvarande ungefär 3,9 miljarder svenska kronor.

Förnekar säkerhetsrisk
Volkswagen förnekar dock att de problematiska växellådorna ska vara en säkerhetsrisk. Enligt Volkswagen i Kina ska inga olyckor eller skador som rapporterats bero på DSG-lådorna.

En talesman för Volkswagen säger till Bloomsberg News att de problem med vibrationer och effektförlust som rapporterats inte påverkar bromsar eller styrning. Om bilen tappar effekt på vägen kan alltså föraren ändå stanna på ett säkert sätt.

Kinesiska myndigheter började undersöka problemen med växellådorna i mars. I maj förlängde Volkswagen garantin i Kina från två till tio år. Garantin har även förlängts i USA.

Volkswagen planerar att vara störst i världen på biltillverkning 2018, som koncernens största marknad är försäljningen i Kina viktig för att nå dit.

Diskutera: Hur ser du på Volkswagens återkallelse i Kina?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-20 14:57
trasten

Jag undrar vad man ska fixa i lådorna? Eller ska man byta ut dom?

#2 • Uppdaterat: 2013-03-20 15:06
PREVIA

Känns tryggt att "effektförlust och plötslig oväntad acceleration" inte kan vara någon säkerhetsrisk enligt VW så som det ansågs vara i Toyotas fall med Toyotas bromsbortfall,och att det bara är bilar i Kina som drabbas och att felen inte uppstår i VW Europeiska bilar med DSG växellådor.
Vorsprung durch Technik.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-20 15:19
saabnisse

Det här har ju redan behandlats i en artikel som fått 53 kommentarer för närvarande.
Varför en till artikel om samma sak?

#4 • Uppdaterat: 2013-03-20 15:21
Hackenbush

saabnisse, denna artikeln är för de som ändrat uppfattning sedan den förra artikeln lades ut :-)

#5 • Uppdaterat: 2013-03-20 15:31
saabnisse

:oD
Tänkte inte på det.....

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Hur skiljer sig VW:s kinesiska lådor jämfört med de som säljs i t.ex. Europa och USA?
Misstänker att det blir lådbyte, blir säkert billigare än att reparera de defekta.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-20 16:15
Ctalker

Föga förvånande! Försprång genom teknik!!

#8 • Uppdaterat: 2013-03-20 16:43
trasten

Måste handla om en mjukvaruuppdatering, har svårt att se vad man skulle byta ut!

#9 • Uppdaterat: 2013-03-20 17:00
zebben

Det är samma fel på en del av bilarna i svergie,har själv råkat ut för det.
Undrar hur man tänker göra här svergie då,det är ju en liten marknad.

#a • Uppdaterat: 2013-03-20 17:08
Raphael

Då väntar vi på en återkallning i Europa också... Gör om, gör rätt VW! :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.