Volkswagen behöver spara pengar och lanserar nu ett ”effektiviseringsprogram” som går ut på att öka försäljningsmarginalen till 6,5 procent.
– Det här programmet är prioritet nummer ett för hela styrelsen, sa VW-chefen Thomas Schäfer på ett möte med de anställda i Wolfsburg.
En av de viktigaste satsningarna går ut på att minska antalet nischmodeller och fokusera på bilar som säljer i större antal. Ett exempel är Volkswagen Arteon som läggs ned och inte får någon efterföljare.
– Vi kommer fokusera på ett lite antal genuina kärnmodeller för Volkswagen. Det minskar komplexiteten och levererar högre vinst, säger Thomas Schäfer.
Volkswagen Arteon baseras på Passat men har ett annorlunda designspråk och finns även som ”shooting brake”-kombi. I Sverige har 4 349 exemplar registrerats vilket innebär att det registreras tolv exemplar av Passat för varje Arteon.
För att effektivisera tillverkningen behöver Volkswagen också minska antalet versioner och varianter av alla modeller. Elbilen ID.7 kommer finnas i 99 procent färre varianter än förra generationen Golf.
Tiden då det gick att skräddarsy sin bil efter önskemål verkar alltså vara förbi – snart får köparna nöja sig med ett fåtal fasta versioner, och resten av tillvalen ska skötas på mjukvarumässig väg.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 15 juni 2023 Synd, Arteon är förmodligen…
- 15 juni 2023 Arteon shooting break som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.