Konceptbilen Sedric är utvecklad för autonom körning. Bilden används som illustration. Foto: Volkswagen
Volkswagen tänker utanför boxen när det kommer till hur de ska ta betalt för framtidens självkörande bilar.
Extrautrustning i bilar är inte längre lika konkret som det har varit. Förr i tiden betalade man lite extra och för det fick man en detalj eller en funktion – farthållare, en kraftig stereo, läderklädsel eller en större motor med mer effekt.
Men i takt med att bilar blir allt mer digitala blir även utrustningslistorna det. Många gånger ändras ingenting fysiskt i din bil när du kryssar i ett tillval – det låses bara upp. Teslas ”Uppgraderade Autopilot” är ett utmärkt exempel på det – när du betalar 38 900 kronor för den funktionen är det enda som händer att du får tillgång till en funktion som bilen redan har.
Volkswagen har ett liknande upplägg i sina bilar, där alla bilar är utrustade med funktioner som adaptiv farthållare, men bara de som betalar extra kan använda det.
När det kommer till självkörande bilar tar de det ett steg till. I en intervju med Top Gear säger företagets marknadschef Klaus Zellmer att det i framtiden kan komma att kosta omkring 70 kronor i timmen att låta bilen köra själv. Tanken är att man bara ska betala för funktionen när man använder den.
– Om du skulle köpa en bil och inte var övertygad om att du behöver autonom körning just då, men sedan bestämmer att du gärna vill ha det, kan vi aktivera funktionen. Och så kan vi stänga av det igen om nästa ägare bestämmer att de inte behöver det, säger Zellmer i intervjun.
När det kommer till prissättningen jämför han det med en tågresa.
– Tänk att du ska ta tåget mellan London och Southampton exempelvis. Det skulle kosta mycket mer än 70 kronor i timmen, säger han.
Volkswagen är inte ensamma om ett abonnemangsupplägg för självkörande funktioner, men de är de enda som överväger att ta betalt per timme. GM tar drygt 200 kronor i månaden för sin Super Cruise-funktion. Ford har ett liknande upplägg för sin motsvarighet Blue Cruise. Båda dessa är bara tillgängliga i USA.
Volkswagens betalplan skulle dock, om den implementeras i framtiden, gälla självkörning på nivå fyra. Det innebär att bilen sköter körningen helt och hållet på egen hand.
Men i takt med att bilar blir allt mer digitala blir även utrustningslistorna det. Många gånger ändras ingenting fysiskt i din bil när du kryssar i ett tillval – det låses bara upp. Teslas ”Uppgraderade Autopilot” är ett utmärkt exempel på det – när du betalar 38 900 kronor för den funktionen är det enda som händer att du får tillgång till en funktion som bilen redan har.
Volkswagen har ett liknande upplägg i sina bilar, där alla bilar är utrustade med funktioner som adaptiv farthållare, men bara de som betalar extra kan använda det.
När det kommer till självkörande bilar tar de det ett steg till. I en intervju med Top Gear säger företagets marknadschef Klaus Zellmer att det i framtiden kan komma att kosta omkring 70 kronor i timmen att låta bilen köra själv. Tanken är att man bara ska betala för funktionen när man använder den.
– Om du skulle köpa en bil och inte var övertygad om att du behöver autonom körning just då, men sedan bestämmer att du gärna vill ha det, kan vi aktivera funktionen. Och så kan vi stänga av det igen om nästa ägare bestämmer att de inte behöver det, säger Zellmer i intervjun.
När det kommer till prissättningen jämför han det med en tågresa.
– Tänk att du ska ta tåget mellan London och Southampton exempelvis. Det skulle kosta mycket mer än 70 kronor i timmen, säger han.
Volkswagen är inte ensamma om ett abonnemangsupplägg för självkörande funktioner, men de är de enda som överväger att ta betalt per timme. GM tar drygt 200 kronor i månaden för sin Super Cruise-funktion. Ford har ett liknande upplägg för sin motsvarighet Blue Cruise. Båda dessa är bara tillgängliga i USA.
Volkswagens betalplan skulle dock, om den implementeras i framtiden, gälla självkörning på nivå fyra. Det innebär att bilen sköter körningen helt och hållet på egen hand.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.