Den tidigare chefen för Volkswagen-koncernen, Herbert Diess, hade ett mål om att bygga en ny elbil på under tio timmar. Det skulle göras i en ny fabrik.
Men när Volkswagens nya ”superplattform” SSP, som ska ligga till grund för mängder av nya modeller, nu blivit försenad återstår det att se om fabriken eller tiotimmarsmålet blir verklighet.
– Tio timmar är ett mycket ambitiöst mål som bara kan uppnås under vissa förutsättningar, säger Christian Vollmer, produktionschef för VW-koncernen, i en intervju med Automobilwoche.
Han uppger dock att Volkswagen jobbar hårt för att korta produktionstiden rejält från dagens 18 timmar som det tar att bygga Tiguan. När målet om ”tiotimmarsbilen” presenterades tog det 30 timmar att bygga en elbil i Zwickau-fabriken, och Herbert Diess sa själv i ett tal till fabriksanställda att Tesla hade tio timmar som mål för att bygga en ny bil.
– Att skjuta upp SSP-arkitekturen innebar att vi måste omvärdera hela situationen, säger Christian Vollmer.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.