Nästa artikel
Vill ha straffavgift på törstig bil
Nyheter

Vill ha straffavgift på törstig bil

Publicerad 25 september 2013 (uppdaterad 25 september 2013)
Regeringen vill se en fossiloberoende bilpark. Utredningen förslår rabatter för snåla bilar och straffavgifter för törstiga bilar.

Belöningar för den som köper en miljövänlig bil, straffavgifter för den som köper en törstig avgasspruta. Det föreslår regeringens utredare Thomas B Johansson, rapporterar Sveriges radio.

Utredningen, som ska undersöka hur man kan nå regeringens mål om en fossilfri bilpark 2030, ska egentligen inte presenteras förrän i december. Redan nu har dock Thomas B Johansson avslöjat en del av förslagen för Sveriges Radio.

Ju mer en bil släpper ut, desto högre blir straffskatten. Ju mindre en bil släpper ut, desto större blir rabatten. Rabatten ska landa på maximalt 48 000 kronor och en riktigt törstig bil ska straffbeskattas med 40 000 kronor, enligt utredarens förslag som Sveriges Radio har tagit del av. Elbilar ska dock kunna få ytterligare bonusar.

Inte nöjda
Mattias Goldmann från Gröna bilister är dock inte nöjd med förslaget, utan säger till Sveriges radio att ytterligare premier behövs för att bilköparna ska ändra sitt beteende till att köpa miljövänligare bilar. Samtidigt vill branchorganisationen Bil Sweden att det nuvarande systemet ska vara kvar.

Thomas B Johansson tror dock inte att alla bensin- och dieselbilar är borta från vägarna till 2030, även om regeringen antar förslaget. Till Sveriges radio säger han att många av dagens bilar kommer att rulla vidare om 17 år.

Diskutera: Hur ser du på utredarens förslag?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-25 13:34
Mattias Goldmann

"många av dagens bilar kommer att rulla vidare om 17 år." är ju helt sant, och därför är det viktigt att inte bara - som utredningen gör - jobba med nybilsförsäljningen utan ha förslag på vad man gör med befintliga bilar. Det säljs 250 000 bilar/år, det finns drygt 4 miljoner på vägarna. Med konvertering kan vi lätt göra om en miljon relativt nya bensinbilar till etanol, gas och kanske rentav el.

#2 • Uppdaterat: 2013-09-25 15:43
nisseste

Det låter väl inte sannolikt att det är fråga om en årlig straffskatt på 35 000 kr för en Volvo, det är ju fråga om en extraskatt vid inköpet och en skatterabatt för miljövänliga bilar. Annars få 48 000 kr varje år vore inte så dumt.

#3 • Uppdaterat: 2013-09-25 16:04
Swemba

Det finns över 3,000,000 Megaton Co2 i atmosfären.
Sveriges samlade utsläpp står för ca 60 Megaton ...
Av dessa kommer ca 20 Megaton (30%) från transportsektorn varav mindre än hälften från privatbilismen. Men som bekant kan Co2 inte stävjas lokalt utan vi är alla en del av totalen och globalt så står transporter för ca 12% av Co2-utsläppen.

Det innebär att Sveriges privatbilisters utsläpp bidrar till mindre än en promilles promille av koldioxiden i atmosfären. Hur stor del av detta som kommer från "bensinslukande" prestandabilar lär vara så liten att den är helt försumbar.

Dessutom, alla energi- och miljöskatter vi redan har på bränsle straffar väl automatiskt de med "törstiga" bilar?

Det finns liksom ingen rim och reson alls i något längre. Perspektiv någon?

#4 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Ett förslag till stickers att klistra på bakluckan på nästa nybilsinköp:
"Jag har råd att rösta på MP" ;-)

#5 • Uppdaterat: 2013-09-25 17:14
FZR600R

En fossiloberoende fordonspark är till 2030 är orealistiskt i Sverige. För övrigt undrar jag om det handlar om en skatt på nybilspriset eller om det gäller fordonsskatten.

#6 • Uppdaterat: 2013-09-25 17:15
Onehp

Swemba: det finns två grundfilosofier en människa kan ha. Den ena är att det man gör har ingen betydelse. Den andra är motsatsen. Kruxet är väl att om alla tänker likadant, så kommer det ha betydelse oavsett... det är alltså inte bara Sverige som ska ändra på sig.

Det sagt, kan man inte bara ha skatten på användningen, dvs höja drivmedelskostnaden (vänta, vänta) och det på ett förutsägbart sätt som gör stignigen nästan okänslig för de svajningar som finns på marknaden men som följer den ofrånkomliga stora trenden, att priserna kommer att öka. På så sätt kan man planera sina inköp för framtiden och "tränar" man hela ekonomin på det oundvikliga. Samtidigt slipper man att på pappret snåla bilar gynnas oproportionerligt mycket mot bilar som i verkligheten är snåla, dvs uppmuntra verklig snåla bilar men även förare att köra både mindre och snålare. Finns bara ett problem med förslaget, och det är tankning över landsgränsarna...

#7 • Uppdaterat: 2013-09-25 17:47
trasten

Tur att man har köpt på sig en vagnpark som förhoppningsvis räcker livet ut!

#8 • Uppdaterat: 2013-09-25 18:51
AndersAndersson

En Rolls Royce blir 40 000 dyrare och en Volvo V70 T4F blir 15 000 kr billigare - vari ligger det samhällsomstörtande?

#9 • Uppdaterat: 2013-09-25 20:34
Swemba

@Onehp, Ja men då kanske man kan sluta upp med att "sila mygg och svälja kameler". Privatbilismen är en droppe i havet jämfört med avskogningen.

#a • Uppdaterat: 2013-09-26 00:19
AndersAndersson

@KaptenOberkommandokk
Du får 15000 kr rabatt på en premium size car med 180 hk - dubbelt så mycket som EU-snittet, mer än snittet i både Finland och Norge.

Min farfar drog både häst och husvagn och båt genom hela Sverige med sin Duett. 60 hk - en tredjedel av T4Fs effekt

Har du ett bättre förslag att få fram en fossilfri fordonsflotta så fram med det i så fall - istället för att gnälla som ett bortskämt 80-talsbarn. Väx upp!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.