General Motors ska enligt uppgift överväga en försäljning av Saab. Och eventuella köpare kan göra ett kap. Det tror bilanalytikern Matts Carlsson.
- Det kan bli en bra affär för en köpare, säger Matts Carlsson, bilanalytiker vid Göteborg Management Institute, till TT.
Enligt källor till den amerikanska nyhetsbyrån Bloomberg News kan GM göra sig av med Pontiac, Saturn och Saab för att förbättra ekonomin. Alternativen är att sälja bilmärkena - eller lägga ner dem.
- När det gäller Pontiac kanske vi talar om att lägga ner, säger Matts Carlsson. Den amerikanska märkesfloran är stor. Pontiac konkurrerar dessutom med Chevrolet, ett annat GM-märke.
Framtiden är alltså oviss för Pontiac. Men Matts Carlsson anser att läget ser bättre ut för Saab - och tror främst på en försäljning av märket.
- För första gången på många år har Saab ett modellprogram framme som ser väldigt spännande ut, säger Carlsson och fortsätter:
- GM har investerat 25 miljarder i produktprogrammet som ska lanseras under 2009. Jag bedömer det som en ganska intressant affär för en ny ägare.
Stämmer Bloomberg News uppgifter kan en försäljning gå snabbt. Saab kan få en ny ägare redan i början av nästa år.
- Det skulle förvåna mig om inte en affär i så fall genomförs under våren, säger Carlsson.
Enligt källor till den amerikanska nyhetsbyrån Bloomberg News kan GM göra sig av med Pontiac, Saturn och Saab för att förbättra ekonomin. Alternativen är att sälja bilmärkena - eller lägga ner dem.
- När det gäller Pontiac kanske vi talar om att lägga ner, säger Matts Carlsson. Den amerikanska märkesfloran är stor. Pontiac konkurrerar dessutom med Chevrolet, ett annat GM-märke.
Framtiden är alltså oviss för Pontiac. Men Matts Carlsson anser att läget ser bättre ut för Saab - och tror främst på en försäljning av märket.
- För första gången på många år har Saab ett modellprogram framme som ser väldigt spännande ut, säger Carlsson och fortsätter:
- GM har investerat 25 miljarder i produktprogrammet som ska lanseras under 2009. Jag bedömer det som en ganska intressant affär för en ny ägare.
Stämmer Bloomberg News uppgifter kan en försäljning gå snabbt. Saab kan få en ny ägare redan i början av nästa år.
- Det skulle förvåna mig om inte en affär i så fall genomförs under våren, säger Carlsson.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sälj Saab till Toyota ! Så får saab en stabil ägare. Sedan kanske även samarbetet med Subaru kan tas upp igen då Toyota äger vissa andelar i Subaru så kan saab och Subaru återuppta de projekt man tidigare hade med suvar m.m
Kanske också Toyota vore intresserade av att börja tillverka hybridbilar för den Europeiska marknaden i Trollhättan så att volymerna går upp som behövs för att dra runt alltihop. Toyota kanske också behöver mer kapacitet för tillverkning av andra mer konventionella bilar än hybrider också när konjungturen svänger igen. Detta tror jag vore det bästa för Saabs anställda att få en stabil ägare som Toyota som ser investeringar långsiktigt, det behöver Saab och anställda och även Sverige !
Jag håller med dig Conny sälj saab till en stabil ägare. Eller låt svenska staten köpa upp det och driva det under ett par år!! GM har aldrig varit bågon bra ägare till saab. Opel har alltid fått sin vilja fram före saab. Med saab fritt från opeltyraniet kan företaget äntligen få visa vad det går för. Nya genialiska inovationer har saabfolket alltid varit kända för. Dessutom hade man för fem till sex år sedan redna färdigt en liten suv helt rätt i tiden produktionsfärdigt!! Man hade varit ensamma om det segmentet Men vad hände? GM bromsade och lade modellen i malpåse. Sedan kom bmw x3 och var ensamma om att erbjuda en mellansuv på marknaden. Snacka om amerikansk imbecillitet!!
men det är ju klart det är ju amerikanare vi har att göra med. Se bara hur det gick i Vietnam och nu i Irak. Nu gäller det för saab att inse att de stora bilarnas tid är förbi och att utveckla små roliga, säkra (som bara saab kan), bilar som sticker ut jämfört med konkurrenterna inovationsmässigt, roligt o funktionellt. varför inte ta och uppliva storleken, designspråket och andan från saab 93. Denna bilmodell blev ju faktiskt utsedd till den mest lyckade designen av ett GM-ägt företag någonsin.
Det var ju saab som spöade skiten ur betydligt dyrare och motorstarkare konkurrenter på 50-talet två år i rad!
Dessutom dumpa de inkompetenta reklammakarna och satsa på häftig och exponering i massor med det nya bredare modellprogrammet!! Saab måste synas i massor!
Då kan märket överleva
Saab med Toyotakvalite det vore ju en dröm..Och Honda med Volvo då snackar vi bilar.
så länge saab har dom stora bilararna så kommer nog saab att reas på .hade dom stasat på ng mindre bil hade nog saab kunnat öka sin omsättning. men som egoriktad som saab är så blir det nog konkurs för eller senare.(synd)...........
varför gör dom ingen småbil tex på
den gamla saab 99combie cupen eller saab 99turbo. botten plattan finns ju. en småbil hade varit en storframgång för saab.......
Toyota köper inte upp bolag som går dåligt, dom satsat organiskt vilket är helt omodernt...SAAB behöver en ägare som kan tillföra det dom saknar. Hoppas själv på ett SAAB-Opel fritt från den amerikanska kvanstenen. SAAB behöver Opel liksom Opel lyxigare syskon. Opel är på gång och SAAB är bättre rustat än på mycket länge. Kanske Reinfelt och Merkel skall prata sig samman? SAAB finns inte utan Opel.
Samma sak med Volvo, se till att säkra Volvomärket genom att det säljs till Renault. Staten tycker staten kan i övergången låna kapital under förutsättning att dessa sammarbeten är förberedda. Annanrs är det pengar i sjön.
Per G, Renault vill inte ha Volvo. För länge sedan så fanns det ett erbjudande från Volvo till Renault, men aktieägarna sa nej och sålde till Ford istället. Tåget har gått för Volvo, nu kan man inte ändra sig och plötsligt vilja sälja till Renault igen. Det är för sent.
Renault valde att samgå med Nissan istället. Volvo har inget att tillföra Renault-Nissan. Säkerhet? Hallå, Renault vinner säkerhetstest efter säkerhetstest.
Fyrhjulsdrivning och suv:ar? Hallå, det är ju Nissans sepcialområde. Premiumbilar? Hallå, hört talas om Nissan Infinity?
Vad ska Renault-Nissan med Volvo till? Finns inget i Volvo som är av intresse.
Saab gjorde sig ett namn med smarta småbilar och mellanbilar som var mer tekniskt innovativa än många andra märken. Detta försvann sedan i slutet av 80-talet och Saab satsade på storbilar som var lika tråkiga som konkurrenterna. Idag finns det andra tillverkare som har tagit upp Saabs tidigare nisch med smarta mindre bilar, Fiat exempelvis som idag är väldigt innovationsrika. Fiat uppfann common-rail dieseln, de har lanserat tri-fuel motorer, är framstående på bränslecellsteknik och de har gjort en motor utan ventillyftare och kamaxel.
Toyota behöver inte Saab, för Toyta + Lexus är starkare varumärken. Saab har inget att tillföra Toyota, eller någon annan tillverkare heller. Det är ju detta som är problemet - Saab har inget att tillföra andra, därför är ingen intresserad av att köpa det.
Jag tycker kommentarerna i den här diskussionen inte är riktigt verklighetsförankrade. "Sälj Saab till en stabil ägare". "Sälj Saab till Toyota" och bla bla.
En sak är viktig att förstå: Man kan inte tvinga andra företag att köpa Saab. Det handlar om att hitta ett företag som är villigt att ta över Saab. Det är inte säljarens marknad nu, säljaren kan inte bestämma vem som ska få köpa Saab - därför att Saab inte är tillräckligt intressant som företag. Det saknas köpare!
Andra företag har gått om Saab gällande säkerhet. Och svensk bildesign har aldrig varit framstående, det är ju utländska designers som designar Saab, inte svenskar.
Saab förlorade sitt kunnande i motorteknik för flera år sedan, dagens Saab-motorer är ju Saabifierade varianter av motorer rån Opel och Fiat.
Saab har inget att tillföra en annan ägare.
Och kom ihåg en sak - Opel behöver inte Saab, men Saab behöver Opel. Opel klarar sig utmärkt utan Saab, men Saab klarar sig inte självständigt.
Detta är Saabs problem, de är inte tillräckligt innovativa, nyskapande, framstående eller tekniskt överlägsna. En gång i tiden (70-talet) så var Saab allt detta, men det försvann i slutet av 80-talet. Nu är det för sent.
Och tro inte att fabriken i Trollhättan är intressant, för det finns överkapacitet i Europas bilfabriker idag så man behöver knappast en till! I Europa försöker man lägga ner bilfabriker. Det finns inget värde i Trollhättans fabrik, ingen som vill ha den.
Allt det här är ju bara spekulationer.
Saab och Opel är ju även i de nya modellerna så hårt sammanflätade att en försäljning av det ena märket även påverkar det andra.
Det finns förmodligen ingen köpare till Saab som inte känner till detta och därför blir nog Saab svårsåld även med ett nytt modellprogram om inte ett bud kan läggas även på delar av Opel och det tror jag blir svårt.
Och hur påverkas Opel/Vauxhall av en försäljning eller nedläggning av Saturn?
Nej jag vet att Toyota inte brukar köpa upp andra företag, då ska det vara något speciellt som man vinner med ett uppköp. Toyota är ju vana att växa av "egen kraft" som man uttrycker det själva. Och det är också sant att Toyota inte behöver Saab eller någon annan heller man är van att klara sig själva, och gör det bra ! Men det vore önskvärt om Toyota ville ta Saab under sina vingar när man är den stabila tillverkare man är som också jobbar långsiktigt till skillnad mot många andra. Och om man vore intresserade av att komma åt en fabrik som har kapacitet att tillverka Toyota bilar efter lite ombyggnad som Trollhättan. Kanske tillverkning av framtida hybrider för den Europeiska marknaden. Därför tycker jag Toyota vore en passande ägare till Saab till skillnad mot GM, men som sagt det är ett önsketänkande men något måste man väl få önska sig när det snart är jul ;o) Alla Saab anställda tror jag skulle dra en lättnadens suck om så skedde.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.