Nästa artikel
Utsläppen från nya bilar fortsätter att öka
Nyheter

Utsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Publicerad 25 juni 2019 (uppdaterad 25 juni 2019)
Enligt en rapport från Europeiska miljöbyrån så fortsätter koldioxidutsläppen från nyköpta bilar i EU att stiga. Detta för andra året i rad.

Europeiska miljöbyrån har publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island. Resultaten visar att utsläppen från nya bilar har ökat för andra året i rad, skriver TT. 

En av anledningarna är att en större andel nya bilar går på bensin istället för diesel, särskilt bland stadsjeepar som stod för cirka en tredjedel av de sålda personbilarna 2018. Samtidigt har elbilar och elhybrider inte lyckats ta någon större marknadsandel. Endast två procent av personbilarna i EU och Island är i nuläget av typen elbil eller elhybrid. 

År 2018 släppte en genomsnittlig personbil ut 120.4 gram koldioxid per kilometer vilket är 2 gram mer än 2017. EU:s mål är att utsläppen för en genomsnittlig personbil ska ligga på 95 gram per kilometer till år 2021.

Diskutera: Tror du att EU kommer nå sitt mål till 2021?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-06-25 11:41
Klarsynt

Ja, det är klart att det gör. Ju mindre diesel desto mer koldioxid. Och hybridbilar släpper ju ut mer koldioxid än vanliga bilar, tack vare sin ökade tyngd.

Sedan kan man ju fråga sig hur mycket koldioxid som släppts ut när blodsbatteribilarna tillverkades, alltså innan bilarna ens kört en mil. Detta har man ju inte heller räknat med. Det är ju inte bara de direkt utsläppen som påverkar miljön utan minst lika viktigt är ju utsläppen som sker vid tillverkning. Behåller vi vår flotta längre tid så tillverkas färre fordon. Fram för malus till tillverkare som garanterar en viss livslängd på sina produkter. När det gäller dessa frågor så får man höja blicken utanför EU:s gränser och se till global påverkan ty det är ett globalt problem och inte ett lokalt.

Därmed borde de mål som sätts upp vara globala, ty lokala mål är helt oväsentliga. En insats kan göra större skillnad utanför landets gränser än inom, t ex.

Bara i år planerar staten att ta 1.4 miljarder av våra pengar till miljöbonusutbetalningar. Hade man köpt utsläppsrätter för samma peng hade man gjort 25 gånger större skillnad, globalt sett.

Så lägg ner lokala mål: De är helt meningslösa och göra bara att man hittar på helt meningslösa vägar runt dem. Intill dess att vi har globala mål som alla följer så gör vi ingen skillnad.

F-150 om cirka 2.5 ton är världens mest sålda bil, år efter år. Det spelar liksom ingen roll vad vi gör lokalt. Och de insatser som görs med halvtaskiga alternativ såsom blodsbatterier får bara till effekt att de döljer det faktum att vi faktiskt inte gör något på riktigt. På så vis är blodsbatterierna ännu värre, då politiker genom dem kan visa på handlingskraft utan att egentligen göra någon skillnad.

Och samtidigt åker producenterna av allt elände med sina privatflygplan till Davos och talar miljö och om vad alla andra borde göra åt den.

.

#2 • Uppdaterat: 2019-06-25 11:41
Henrik M

En fråga Klarsynt: Du som skriker dig hes om tillverkningen......har du siffror på energiåtgången av att tillverka drivlinan för en elbil kontra en fossilbil? Du är medveten om att det ska smältas och gjutas och bearbetas väldigt mycket fler komponenter till en fossilbil? Tror att skulle du få se alla siffror skulle du skrika lite lägre......
Sen att framställa bensin eller diesel? Tror du det är energifritt? Lååångt ifrån.....

#3 • Uppdaterat: 2019-06-25 11:50
N-iklas

En av orsakerna är att majoriteten av bilarna är SUV, och STORA SUV dessutom, vill man få ner förbrukningen får man införa ekonomiska styråtgärder mot stora tunga karosser med högt luftmotstånd.

Det är ett utmärkande drag att bilköpare inte köper intelligenta bilar utan alltid dumma, först skulle alla ha diesel, nu ska alla ha SUV och sedan ska alla ha elbil, det förbättrar närmiljön men om resultatet blir att världen bygger hundratals nya kärnkraftverk med gammalmodig livsfarlig teknik, så som det ser ut eftersom de som talar för kärnkraften har noll koll på tekniken, så innebär även den något negativt.

Är man dum blir allt man rör vid till elände, även det som egentligen är positivt.

#4 • Uppdaterat: 2019-06-25 11:55
Klarsynt

@Henrik M

Googla. Det finns massvis om kolelsåtgång vid tillverkning av blodsbatterier.

Visste ni förresten att klädindustrin genererar mer växthusgaser än vad flyget och sjöfarten gör tillsammans..
Kanske dags att begränsa svenskens handel av kläder och textilier. Max en handväska och två par byxor per år och svensk? Varför bara sätta upp mål för fordon?

.

#5 • Uppdaterat: 2019-06-25 11:56
HT19

Läser man vad hybridbilarna drar när biltidningarna testar dom så är man inte förvånad. Sen har ju sosseriet tuttat i alla att de skall köpa bensinbilar istället.

#6 • Uppdaterat: 2019-06-25 12:02
Raphael

Klarsynt, det går åt blodskol vid tillverkningen av blodsbensinbilar och blodsdieselbilar också, även de blodsfabrikerna drivs av blodsel och inte bara blodsbatterier. Något för dig att tänka på när du kör din blodsbil.

#7 • Uppdaterat: 2019-06-25 12:05
Henrik M

Klarsynt: Ok, så du anser att det är lögn då att t.ex. Teslas egna batterifabrik enbart använder sig av förnybar el?

Sen är det utan tvekan så att det i dagens mediadrev silas det mygg och sväljs kameler....kan dock lugna dig med att jag inte köpt en enda handväska till mig själv under mitt 42-åriga liv så nån annan kan köpa några till på min kvot ;)

#8 • Uppdaterat: 2019-06-25 12:08
Henrik M

Men återkom gärna när du har svar på min fråga angående den totala energiåtgången vid dels tillverkningen av kompletta bilen inkl. drivlina, fossilbil kontra jämförbar elbil, samt energiåtgången vid framställningen av driften inkl. transporter av bränsle m.m.
När du kommer med den faktan svart på vitt för att underbygga dina påståenden sakligt och rationellt, då kan du krypa fram igen ur din grotta. Fram tills dess var snäll och sluta med dina jädra uttröttande inlägg i var och varannan tråd!

#9 • Uppdaterat: 2019-06-25 12:09
Klarsynt

@Henrik M

Sluta ljuga så blir det nog bra.

.

#a • Uppdaterat: 2019-06-25 12:10
Klarsynt

@Henrik M
Ja, total lögn. Som vanligt från dig.
Målet är att ha 100% i slutet av 2019. Det är ett mål och året är ännu inte slut: https://cleantechnica.com/2018/08/27/tesla-gigafactory-to-be-powered-100-by-tesla-solar-by-end-of-2019/
"Tesla has repeatedly claimed in publications, articles and tweets from Elon Musk that its Reno, Nevada Gigafactory will be powered 100% by renewables. Specifics on exactly how Tesla plans to do this are sparse, but the data that are available suggest that Tesla’s 70MW rooftop solar array won’t come close to supplying the Gigafactory’s needs and that the other options that Tesla is now or has been considering (more solar, possibly wind, battery storage) will not bridge the gap. As a result the Gigafactory will probably end up obtaining most of its electricity from the Nevada grid, 75% of which is presently generated by fossil fuels."

http://euanmearns.com/powering-the-tesla-gigafactory/ Så nu ljuger du igen. .

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.