Sedan den 23 juni får Sveriges kommuner förbjuda användning av dubbdäck inom så kallade miljözoner. Enligt regeringen är den möjligheten ett verktyg för komma till bukt med problem med farliga partiklar i luften.
Tidigare har det varit möjligt för kommuner att förbjuda dubbdäck på enskilda gator. Sådana förbud finns i dag i bland annat Stockholm, Uppsala och Göteborg.
Stockholms stad blir nu först att utreda hur en sådan miljözon för dubbdäck ska utformas för att ge största effekt. På torsdagen lämnade trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) uppdraget till Trafik- och renhållningsnämnden i kommunen.
– Redan i dag ser vi en beteendeförändring bland Stockholms bilister men vi är inte i mål ännu och därför är det viktigt att vi fortsätter åtgärdsarbetet för att förbättra stockholmsluften, säger Ulla Hamilton.
Diskutera: Vad tycker du om förbud mot dubbdäck i större miljözoner?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror att bilförsäkringspremierna kommer att öka snabbare med dubbfritt eftersom "småolyckorna" kommer att öka med friktionsdäck och isiga gator och vägar. Som vanligt är det vi bilägare som får stå för kostnaderna när någon kommer på något som skall ändras för att det skall se ut som om man gör något för miljön. Jag väntar fortfarande på en rapport som påvisar att dubbdäck är farligare för människor och miljö än friktionsdäck.
Dubbdäcksförbud för motorcyklar känns inte riktigt förnuftigt. Är det någon som sett mer än någon enstaka MC som används vintertid?
Riklig snöröjning med salt och sand behövs och existerar i länder med dubbdäcksförbud. Det är därför bilarna rostar mångdubbelt mer på tyska Autobahn jämfört med bilar som körs på svenska motorvägar
För att undvika köra på Hornsgatan (som jag måste en gång i veckan) måste jag ta en omväg på ca 5 km. Visserligen drabbas inte de boende på Hornsgatan av mina "cancerdubbdäck" men deras grannar gör det. Och jag bor fem mil från city och skulle inte ta mig hem säkert utan riktiga dubbdäck. Har grannar som bara har provat dubbfritt ett år och sedan bytt tillbaka.
Råder snökedjeförbud?
Börje biIkunnig ja hur skulle då yrkesförarna ta sig fram? eller du kanske tycker att knegare ska släpa på flera kilo maskiner långt ifrån mitt i vintern?
Nej jag tycker dom kan sluta salta vägarna så kan folk köra med vilka däck dom vill för det skulle spara en hel del på miljön och färre bilar rostar och måste skrotas i förtid.
Vad i hela friden finns att utreda för dyra slantar?
Ska vi salta bort alla bekymmer? För saltade notor?
Det finns alltså politiker som inte vet de ska ..... eller ....! Men bestämma ska dom!
Nä, tillåt för Giuds skull dubbdäck och sluta att tjafta om självklara ting! Alla kan inte sitta i en regeringsbil och ha motsatt åsikt!
Farsen fortsätter...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.