Nästa artikel
Dubbförbud ger sämre trafiksäkerhet
Nyheter

Dubbförbud ger sämre trafiksäkerhet

Publicerad 9 augusti 2011 (uppdaterad 10 augusti 2011)
Dubbdäckförbud leder till att fler väljer friktionsdäck, och kör med dem även sommartid. Det skapar sämre trafiksäkerhet.

Riksdagens utredningstjänst har utrett effekterna av användningen av friktionsdäck under sommartid. Dubbdäckförbud har medfört att fler kör med friktionsdäck. Många väljer sedan att behålla däcken under sommaren, vilket kan få förödande konsekvenser.

Vi Bilägare har i ett test av sommardäck tidigare i år låtit ett friktionsdäck ingå i testet. Testet, som citeras i Riksdagens utredningstjänsts rapport, visade att det är lika farligt att köra med friktionsdäck på sommaren som att köra med sommardäck under vinterförhållanden.

Friktionsdäcken får längre bromssträckor, sämre stabilitet vid undanmanöver och sämre grepp på sommaren. Det beror på att gummit i friktionsdäck är för mjukt för sommarväglag. Dessutom är friktionsdäck inblandade i fler olyckor än dubbdäck vintertid.

Inte största utsläppskällan
Riksdagens utredningstjänst har genomfört undersökningen på uppdrag av riksdagsledamöterna Lars Beckman och Ulf Berg (M). De menar att förbud mot dubbdäck har lett till en försämring av trafiksäkerheten.

– Bilister byter till friktionsdäck i tron att de är lika trafiksäkra som dubbdäck på vintern. Trafiksäkerheten försämras också nu på sommaren då bromssträckan blir väsentligt längre med friktionsdäck jämfört med sommardäck, säger Lars Beckman.

Riksdagens utredningstjänst har också kommit fram till att det inte är säkert att dubbdäck är den största källan till utsläpp av farliga partiklar. Vägbyggen, avgaser, salt- och sandanvändning samt tunnelbanan är andra orsaker till utsläppen.

Diskutera: Vad tycker du om friktionsdäck och dubbförbud?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-09 13:33
hultarn

Det är ju inga nyheter statens utredningstjänst kommer med.
Otaliga test och sunt förnuft säger att vinterdäck inte har nåt på sommarvägar.
Det är obegripligt att det fortfarande är tillåtet att köra vinterdäck på sommaren,

Likaså är det lika med friktionsdäck kontra dubbdäck, man kan inte hävda att det ena är mer säkert än det andra, för det beror ju helt på väglaget.

Under vissa betingelser funkar friktionsdäck lika bra som dubbdäck, men inte alltid.

Sedan har vi ju dessa skitvinterdäck från Asien, som är sämre än sommardäck. Köper man däck från en erkänt duktig tillverkare får man inga skitdäck.

#2 • Uppdaterat: 2011-08-09 16:24
Newspeak (ej verifierad)

Hur svårt är det att kolla termometern innan man sätter sig i bilen? Och hur svårt är det att inse att bromssträckan oftast (inte alltid) är längre med friktionsdäck än med dubbdäck på vintervägar? Och att det mjukare gummit gör friktionsdäcken klart olämpliga när kvicksilvret kryper över 25°C på vårkanten? Är det bara jag som tar hjärnan med mig in i bilen?

#3 • Uppdaterat: 2011-08-09 18:10
Gunnar 44

Men vad är viktigare, miljön i storstäderna eller människoliv i glesbygden och i mindre orter?
Detta är inget annat än politiskt trams av komunpolitiker som saknar verklighetsförankring.
jag säger; Fy fan för politiker ingen nämnd, ingen glömd. Samma skit oavsett politisk färg!

#4 • Uppdaterat: 2011-08-09 20:42
bh06306

Skulle vara kul om Gunnar 44 kunde förklara hur dubbförbud på Hornsgatan påverkar trafiksäkerheten i Norrlands glesbygd.

#5 • Uppdaterat: 2011-08-09 21:46
bh06306

Borde man inte kunna ställa krav på kunskaper om däck hos bilägare?

#6 • Uppdaterat: 2011-08-12 10:33
Juppe (ej verifierad)

Jag skulle vilja ha källa på att friktionsdäck är inblandade i fler olyckor än dubbade däck vintertid.
Skillnaderna mellan friktionsdäck och dubbdäck är marginella. Det ena är bättre på vissa underlag, det andra på andra underlag - när dom är NYA.
Dubbdäcket "åldras" betydligt snabbare och tappar sina fördelar redan efter något år när dubbarna blivit rundade av slitage och kanske även tappat dubb ...

#7 • Uppdaterat: 2011-08-12 15:10
marshfield

Det finns andra källor till partiklar, ja. Men när vi har de högsta dygnsmedelvärdena och vi därmed överskrider miljökvalitetsnormen (torra vårdagar när dubbfordon finns kvar), är det just dubbfordordonen som orsakar dessa extremt höga nivåer till kanske 80-90 %. Att dubbdäck är boven i dramat skriver också Riksdagens utredningstjänst, citat: "Användningen av dubbdäck på barmark ger upphov till höga halter partiklar i svenska tätorters gatumiljö".

#8 • Uppdaterat: 2011-08-12 15:17
Raymond K (ej verifierad)

Man behöver inte vara expert för att inse att vid kraftig inbromsning så stoppar dubbdäck en bil snabbare än friktionsdäck på isiga vägar.
Behöver man fler argument?

#9 • Uppdaterat: 2011-08-17 22:03
Nithin

Så tokigt det kan bli...

Vem ringer Ulla Hamilton?

#a • Uppdaterat: 2011-08-17 22:05
Nithin

Hon har väl iof. snöat in på partiklar så det är nog döfött ändå.

Trist.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.