Från absurd till lugn acceleration i Tesla bilar.
Elbilstillverkaren som döpt sina accelerationsnivåer till ”Insane” och ”Ludicrous”, tycker nu att det är dags att lugna ner sig en smula.
Tesla ska ha tagit fram ett nytt körläge till sina elbilar. Flera tekniksajter, bland annat Elektrek rapporterar att Teslaägare fått notifiering om uppdatering 2017.44. Den innehåller en accelerationsnivå som heter ”Chill”, fritt översatt att ”ta det kallt” eller ”slappa”.
Enligt Tesla ska körläget erbjuda en mer behaglig resa för passagerarna i och med att fartökningen sker mer gradvis, men det finns inga uppgifter på hur mycket långsammare accelerationen blir. I Ludicrous-läget gör en Model S noll till hundra kilometer i timmen på under 3 sekunder.
Diskutera: Är det bra med långsammare elbilar?
Enligt Tesla ska körläget erbjuda en mer behaglig resa för passagerarna i och med att fartökningen sker mer gradvis, men det finns inga uppgifter på hur mycket långsammare accelerationen blir. I Ludicrous-läget gör en Model S noll till hundra kilometer i timmen på under 3 sekunder.
Diskutera: Är det bra med långsammare elbilar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, om räckvidden blir längre är det definitivt bra med långsammare elbilar.
På de flesta andra bilar brukar man kunna reglera accelerationen med en pedal som sitter till höger om bromspedalen.
Fråga: styr "Chill"-läget även bromsen? Kan ju inte vara kul som passagerare att hänga i säkerhetsbältet på en tvärnitande Tesla vid varenda rödljus.
Jag misstänker att det är ganska ryckigt att försöka reglera farten med gaspedalen i Ludicrous-läget. På min gamla e-up fanns det flera effektlägen och i oplogad snö var det lättare att reglera hjulspinnet i tröttaste läget.
Din första kommentar, Swemba tyckte jag var bra - vem vill inte själv bestämma accelerationen? Att mjukvaran och kraften begränsar hur snabbt bilen KAN accelerera är ju en sak, men att avsiktligen få sämre acc via en knapp verkar knäppt tänkt..
Din andra kommentar med bromseffekt ”chill” tar jag som ett skämt, med inbromsningen av att bara lyfta på högerfoten är riktigt bra - om man väljer att ha det läget på - och sparar mycket bromsbelägg. (Bromsljusen lyser även i det läget - som kanske inte alla vet.)
Ps. I denna mjukvaro uppdatering kom även en annan ”finess”; förarstol och ratt flyttar sig automatiskt så att in/utsteg blir enklare, de’ ni grabbar!
Det är inget ovanligt med en knapp för ekonomi, vinter, sport läge att välja på för motorstarka bilar.
Det är inte alltid man vill ha full effekt i alla lägen, speciellt inte på vintern.
Hade en BMW med detta och med vinterläget i blev vinterkörning behagligt lugnt.
Bilräven,
Funktionen med att flytta ratt och stol vid insteg finns i min koreanska bil också. Givetvis ställbart i olika steg så man kan välja själv hur mycket det ska flytta sig.
Däckslitage är ett problem för Tesla-ägarna läste jag för ett tag sen. Då bilarna har sånt enormt vrid är det svårt att köra iväg utan att det sliter onödigt mycket på däcken. Då den öser på rätt bra från stillastående får sig däcken en omgång i princip vid varje start, om man inte smyger igång, vilket man förhoppningsvis inte gör vid varenda rödljus, om man inte bor i Linköping då ;)
Så förstår att de tar fram ett mjukare läge. Måste vara enklare att idka "eco driving" då med, då man inte behöver dosera gasen hela tiden.
Tesla är en leksak, en hypad produkt som ska påvisa hur undan det kan gå med el drivning och därmed är inte drivlinan kalibrerad för vardagskörning.
Det finns säkert mer saker som är lite si så där i denna spetsprodukt.
Långsamma elbilar kan jag inte se något bra med, det är först då när elbilen ligger jämt upp i prestanda med fossildrivet som att el blir riktigt intressant.
Ännu ett marginellt I-landsproblem.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.