Dessutom har elbilar och laddhybrider på allvar tagit sig in på marknaden. I september ökade de med hela 154 procent och har hittills i år ökat med 79 procent. Teslas nya elsuv Model X, som började säljas i Sverige i maj 2016, kliver in på plats fem på listan med 129 registreringar.
Dieseln har nått ett trendbrott. Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade med 1,5 procent i september och av de totala registrerade bilarna under månaden drevs 49,5 procent av diesel.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)
1. Volvo: 5394 st, 16,7%
2. Volkswagen: 4989 st, 15,5%
3. Toyota: 2256 st, 7,0%
4. BMW: 1865 st, 5,8%
5. Kia: 2180 st, 6,8%
6. Audi: 1648 st, 5,1%
7. Mercedes: 1519 st, 4,7%
8. Skoda: 1488 st, 4,6%
9. Renault: 1093 st, 3,4%
10. Ford: 1041 st, 3,2%
Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.
(Placering, modell, antal registreringar)
1. VW Golf: 1910 st.
2. Volvo XC60: 1509 st.
3. Volvo S60/V60: 1350 st.
4. VW Passat: 1318 st.
5. Volvo V40: 1126 st.
6. Volvo V70/S90/V90: 1057 st.
7. Toyota Auris, 905 st.
8. VW Polo: 791 st.
9. Kia Cee’d: 744 st.
10. Skoda Octavia, 603 st.
(Placering, modell, typ, antal registreringar)
1. VW Passat GTE: Laddhybrid, 422 st.
2. Mitsubishi Outlander: Laddhybrid, 214 st.
3. Tesla Model S: Elbil, 163 st.
4. Volvo V60: Laddhybrid, 157 st.
5. Tesla Model X: Elbil, 129 st.
6. Volvo XC90: Laddhybrid, 78 st.
7. BMW 330e: Laddhybrid, 73 st.
8. Nissan Leaf: Elbil, 48 st.
9. BMW I3 (REX): Laddhybrid, 39 st.
10. Renault Zoe: Elbil, 36 st.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vi får se vad som händer nästa månad när första batchen av Model X har levererats ut. Det vore inte helt otroligt att det är en puckel nu när de just har kommit.
Allt fler väljer att ha möjlighet att ladda och det är upplyftande.
Rätt sjukt att det 2016 fortfarande finns folk som har missuppfattningar om diesel.
Möjligen litet OT, men eftersom Passat GTE ligger i topp på miljölistan... En artikel här om just VW som menar att 3 mils elräckvidd räcker till väldigt mycket: http://www.aftonbladet.se/bil/article23604623.ab
Man skulle argumentera, baserat på den, att i väntan på rena elbilar med bra räckvidd och till överkomligt pris så är laddhybrider den väg man skall gå.
Diesel är lönsam med många mil. Numera kanske folk i allmänhet åker kortare sträckor. Då är det ingen vits med att ha en dieselbil. Bara en teori.Vet inte om det stämmer.
När är det lönsamt att köra elbil?
Dom där 1.5% är väl dom som har köpt en GTE istället för en diesel passat. Typ
Men största ökningen har väl vätgasbilarna. Från 2 till 4 eller något sådant. Det är ju 100% fler
Laddhybriderna dominerar alltmer på de rena elbilarnas bekostnad; inte självklart en positiv trend. Däremot är det i skymundan glädjande att miljöbilssegmentet efter en tids minskning nu ökar.
Människor är bekväma av sig och är inte intresserade av att räkna ut om bilen tar sig till nästa laddmöjlighet.
Då fungerar plug-in hybriden bättre då den precis som elbilen klarar nästan all bilkörning på bara eldrift men behöver ingen planering eller omotiverade stopp på resan när man åker längre. Visserligen får plug-in bilisten tanka sin bil en gång varannan månad vilket elbilsägaren slipper men det uppvägs nog av att alltid ha en varm bil hela vinterhalvåret och aldrig behöva oroa sig över upptagna laddplatser, eller inte fungerande laddstolpar.
Nä, jag tror inte att laddhybrider och elbil riktigt har samma målgrupp, speciellt inte idag när rimliga elbilars räckvidd inte är mer än 15-20 mil. Alternativen folk väljer mellan är inte en Passat GTE eller en Outlander PHEV som man väljer mellan kontra en Leaf eller en i3, det ena är ett val av en större mer användbar bil som fungerar som bilar alltid gjort, men med möjlighet att många gånger köra på el en 3-5 mil.
Sedan är ju frågan vad miljöbilssegmentet är? Det säljs ganska många "miljöbilar" utifrån det gamla sättet att se på det, "120g-bilar" men efter ändringen till nuvarande obegripliga räknesätt så blev "miljöbilar" iskalla för ingen förstod längre.
Jag tror dock att med den generation elbilar som nu är på väg ut på marknaden så finns stora förhoppningar om att elbilarna kommer att öka på våra vägar, med 30-40 mil aktionsradie och fortfarande till rimliga pengar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.