Nästa år skärps utsläppsreglerna för europeiska biltillverkare. Alla som inte klarar målen riskerar att få betala miljardbelopp i utsläppsböter.
Men när efterfrågan på elbilar sviktar och många väljer att köpa en förbränningsbil i stället för en elbil hamnar biltillverkarna i en rävsax.
Nu kräver Tysklands förbundskansler Olaf Scholz (som tillhör de tyska socialdemokraterna) och näringslivsministern Robert Habeck (partiet De gröna) att EU-kommissionen låter biltillverkarna komma undan.
”Pengarna måste stanna i företagen för att kunna modernisera branschen”
De vill i stället ha en ”pragmatisk övergång”. Biltillverkare som inte klarar utsläppskraven nu, men säljer fler elbilar än beräknat under 2026 och 2027, ska få slippa böter.
– Jag anser att det inte borde bli några påföljder för tyska och europeiska bilföretag som inte helt uppnår sina koldioxidmål. Pengarna måste stanna i företagen för att kunna modernisera branschen, sa Olaf Scholz nyligen enligt N-TV.
Enligt siffror som kom tidigare i år ligger Volkswagen och Ford allra sämst till när det gäller sina utsläppskvoter. Biltillverkarna kan komma undan böter genom att bilda utsläppspooler med andra företag.
Kraven ska ses i ljuset av att de tyska politikerna behöver locka väljare. I november utbröt regeringskris efter att förbundskanslern avskedade finansministern, och nyval ska hållas i februari.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (90)
- 2024-12-02 23:34 Ja, enda nischen där premium…
- 2024-12-02 14:44 Apex skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.