Nästa år skärps kraven för koldioxidutsläpp för biltillvernarna inom EU. Enligt en genomgång ligger Volkswagen och Ford sämst till – vilket kan innebära miljardböter.
Biltillverkarnas egen lobbyorganisation, Acea, har hävdat att det totala bötesbeloppet kan hamna på 150 miljarder kronor. När elbilsförsäljningen dyker blir det svårare för tillverkarna att sänka snittutsläppen från nya bilar och Acea vill skjuta upp de skärpta kraven med två år.
Men det har EU-kommissionen inga planer på att göra. Enligt kommissionen har bilindustrin haft tillräckligt med tid för att ställa om.
– Målen som gäller från och med 2025 antogs av lagstiftarna 2019, säger Tim McPhie, talesperson i klimatfrågor för EU-kommissionen, till sajten Euractiv.
”Biltillverkarna har tillsammans gjort 1 500 miljarder kronor i vinst de senaste två åren”
Även tankesmedjan Transport & Environment kritiserar Aceas förslag.
– Detta är cyniskt och absurt. Biltillverkarna har tillsammans gjort 1 500 miljarder kronor i vinst de senaste två åren och har haft åratal på sig att förbereda sig för kraven, säger Julia Poliscanova på T&E.
Enligt lobbygruppen skulle billigare modeller kunna öka elbilsandelen rejält i Europa redan nästa år.
– Det kommer flera nya, mer överkomliga modeller, säger Lucien Mathieu på T&E:s avdelning för biltrafik till Automotive News.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (58)
- 2024-09-21 06:30 Axa skrev: Eller hur? https:…
- 2024-09-20 21:42 Mr Snoid skrev: bejje skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.