EU skärper utsläppskraven för nya bilar vid årsskiftet. De tillverkare som inte klarar kraven riskerar att få betala miljardbelopp i böter.
I augusti kom en rapport som visade att Volkswagen och Ford låg allra sämst till. Nu kommer en ny genomgång gjord av tankesmedjan ICCT med andra beräkningsmetoder.
I genomsnitt måste biltillverkarna öka sin elbilsandel från 16 till 28 procent till 2025 för att klara kraven, enligt ICCT. Det blir enormt svårt när bilmarknaden ser ut som den gör.
Även i ICCT:s rapport ligger Volkswagen och Ford sämst till. De måste kapa snittutsläppen från nya bilar med omkring 21 procent. Även Hyundai, Mercedes och Toyota måste sänka utsläppen.
BMW, Kia och Stellantis ligger bättre till och behöver inte sänka sina utsläppssiffror lika mycket. Allra bäst är utsikterna för Volvo som har klart lägst snittutsläpp av de granskade tillverkarna och därför klarar kravet med god marginal.
Biltillverkarna kan ta till flera olika lösningar för att klara kraven, till exempel att gå ihop med andra tillverkare för att ”dela” på utsläppen (mot betalning). ICCT:s analys är att tillverkarna är ”inom räckhåll” för att klara kraven.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (24)
- 2024-10-17 18:49 Christer skrev: Mr Snoid…
- 2024-10-17 18:32 Mr Snoid skrev: Christer, du…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.