Utsläppskraven som biltillverkarna måste klara skärps rejält nästa år. De tillverkare som inte uppfyller EU:s krav måste betala utsläppsböter, och det kan bli dyrt.
Ett sätt för bilmärken som säljer för många bilar med förbränningsmotorer och för få elbilar att klara sig undan böter är att bilda en så kallad ”utsläppspool”. På så sätt delas utsläppen med andra tillverkare och snittsiffran sänks.
Volvo Cars och Polestar har tillsammans öppnat upp en utsläppspool för 2024 och kan eventuellt även ha hittat sin första partner, nämligen Suzuki. Det uppger bilanalytikern Matthias Schmidt som tagit del av officiella dokument.
Suzuki säljer än så länge inga elbilar. Men märkets snittutsläpp har sänkts tack vare två Toyotamodeller som fått Suzukimärke, nämligen hybriden Swace och laddhybriden Across. Hur mycket pengar som Suzuki betalar Volvo för att få ingå i utsläppspoolen är än så länge oklart.
För Tesla har den här typen av utsläppspooler blivit en allt viktigare intäktskälla. Bara hittills i år har elbilstillverkaren tjänat över 20 miljarder kronor på utsläppsrätter.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 2024-10-29 16:33 Detta borde ju bidra till…
- 2024-10-29 16:16 Som så mycket annat det här…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.