För snart två år sedan trädde en EU-förordning i kraft som ställer tekniska krav på de helt självkörande bilar som börjat rulla på vägarna i Europa.
Hittills har inga sådana helt självkörande fordon blivit typgodkända i Sverige, och nu försöker regeringen snabba på tempot genom att införa svenska trafikregler som anger exakt var dessa fordon får köras.
Reglerna är tänkta att träda i kraft den 1 juli 2024.
”Det finns annars en risk att fordonen förs var som helst. Oklarheter i trafikreglerna kan också medföra att helautomatiserade fordon inte sätts på marknaden i Sverige och att utvecklingen avstannar”, skriver regeringen.
Men flera remissinstanser ger nu tummen ned till förslaget. Branschorganisationen Mobility Sweden, Transportstyrelsen och Riksförbundet M Sverige tycker till exempel att det måste kompletteras och ändras för att gå att genomföra rent praktiskt.
M Sverige kritiserar också att det inte finns någon information om vilken data – och hur mycket data – som ska samlas in av fordonen.
Även polisen kritiserar förslaget eftersom det riskerar att bli svårt att tillämpa i praktiken.
”Det gäller särskilt frågan om hur identiteten på den person som aktiverar det automatiska körsystemet ska kunna fastställas samt hur denna person ska kunna hållas straffrättsligt ansvarig”, uppger Polismyndigheten.
Volvo Cars stämmer in i Mobility Swedens kritik och tycker att regeringens promemoria har brister. Volvo vill att det klargörs att biltillverkaren har det juridiska ansvaret om något händer och att den som sitter bakom ratten får göra annat än att övervaka körningen, till exempel använda en mobiltelefon.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.