Enligt analysfirman McKinsey & Co har industrin sammanlagt plöjt ned mer än en biljon kronor i utvecklingen av självkörande bilar. Men fordon som på egen hand kan skjutsa omkring människor och varor är fortfarande långt ifrån att bli verklighet – och nu börjar flera höjdare i branschen tona ned sina förväntningar.
Det skriver magasinet Bloomberg Business Week, vars omslag nyligen pryddes av orden ”Förarlösa bilar kommer ingenstans”.
En av de som börjat tvivla på datorernas förmåga att ta över ratten är Anthony Levandowski. Han har jobbat med självkörande bilar sedan början av 2000-talet, och står bakom vad som anses vara den första framgångsrika demonstationen av en självkörande bil på allmän väg: Googles förarlösa Toyota Prius, som år 2008 körde från San Fransisco över bron till Treasure Island.
Sedan dess har investeringarna haglat över startup-företag som lovar att vända både bil- och transportindustrierna på huvudet när förare inte längre behövs.
Men självkörande bilar är fortfarande en ovanlig syn. Företag som Waymo och Cruise LLC har en handfull robo-taxibilar i trafik USA, men de opererar inom begränsade områden på platser med soligt väder. Det har också förekommit diverse incidenter som antyder att bilarnas hjärnor ännu inte är smarta nog att kunna hantera något oförutsägbart – till exempel ett vägarbete, eller en mänsklig förare som inte helt följer trafikreglerna i en korsning.
Anthony Levandowski säger till Bloomberg att demonstrationer är en illusion. Varje framgångsrikt test kan föregås av dussintals misslyckade försök.
Han lämnade Google år 2017 för att börja jobba för Uber. I samband med det blev han anklagad för att ha stulit affärshemligheter, och blev senare dömd. Efter att ha blivit benådad av president Trump jobbar han nu med att automatisera anläggningsmaskiner i gruvor.
Där fungerar förarlösa fordon bättre, eftersom miljön är kontrollerad och saknar både vägarbeten och oförutsägbara trafikanter. Planen är att företagets teknik också ska fungera som förarassistans i lastbilar – men några större förhoppningar än så har Levandowski inte. I alla fall inte just nu.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 27 mars 2023 Hur hanterar dessa bilar snö…
- 26 oktober 2022 Ser med glädje fram emot FSD…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.