Nästa artikel
Tuffare regler för assistanssystem – ingen får full pott
Nyheter

Tuffare regler för assistanssystem – ingen får full pott

Publicerad 20 januari 2022 (uppdaterad 20 januari 2022)
Nu införs hårdare betygsregler när amerikanska IIHS testar assistanssystem. I nuläget får inte ett enda bilmärke högsta betyg.

De flesta bilmärken har någon form av system som hjälper till med bilkörningen under vissa förhållanden. Den här typen av system blir allt vanligare, men får också utstå en del kritik från bilägarna när de inte fungerar som tänkt.

Amerikanska IIHS har nyligen gjort om testmetoderna för hur den här typen av assistanssystem betygsätts. I nuläget är det inte en enda bilmodell som blir helt godkänd.

När IIHS testar en ny bil ska systemen betygsättas på en fyrgradig skala. För att få högsta betyg måste systemet bland annat se till att förarens ögon är riktade på vägen och att händerna antingen är på ratten eller är beredda att snabbt greppa ratten. Bilen måste dessutom ha en stegrande varning när föraren inte är uppmärksam.

”Även när förarna förstår begränsningarna i systemen kan man börja tänka på annat”

IIHS riktar kritik mot alla märken som marknadsför sina system på ett vilseledande sätt och nämner specifikt ett fall från 2018 där en Tesla Model X kördes med Autopilotsystemet aktiverat – en bilresa som slutade med en dödsolycka.

– Även när förarna förstår begränsningarna i systemen kan man börja tänka på annat. Det är svårare att behålla uppmärksamheten när vi tittar på eller väntar på att något ska hända än om vi kör själva, säger trafiksäkerhetsforskaren Alexandra Mueller.

De första testerna enligt den nya betygsskalan ska presenteras senare i år.

Checklista: Detta måste systemen klara

IIHS nya betygsbedömning för att en bil ska få högsta betyg.

• Övervakar var föraren har blicken och var händerna är.

• Varnar föraren på flera olika sätt om hen behöver ta över körningen. Varningen ska stegras ju längre den pågår.

• Om föraren inte agerar ska bilen sakta in och systemet ska inte gå att aktivera under resten av resan.

• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.

• Adaptiva farthållaren får inte köra iväg själv efter ett längre stopp eller om föraren inte tittar på vägen.

• Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad.

• Systemen ska inte gå att använda när föraren inte har säkerhetsbälte.

• Systemen får inte användas om föraren har stängt av autobroms, filhållningsassistans eller döda vinkel-varnare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.