Nästa artikel
Avslöjat: Så enkelt luras assistanssystemen
Nyheter

Avslöjat: Så enkelt luras assistanssystemen

Publicerad 13 augusti 2021
”Smarta” system i nya bilar är förbluffande enkla att lura, enligt ett nytt test. De kan ofta användas trots att föraren kopplar ur säkerhetsbältet eller lämnar förarstolen.

I princip alla nya bilar har någon form av assistanssystem som ska göra körningen säkrare och bekvämare.

Tesla har fått mycket uppmärksamhet för Autopilot, men trots att systemet ofta beskrivs som avancerat av Elon Musk är det enkelt att lura. Det framgick av ett test som amerikanska Consumer Reports gjorde tidigare i år.

Nu har biltidningen Car and Driver gjort en uppföljning med 17 testbilar. Det visar sig att många assistanssystem i moderna bilar, som exempel adaptiv farthållare och filhållningsassistans, är förbluffande lätta att lura.

Många system i nya bilar är förbluffande lätta att lura

Moderna assistanssystem på nivå 2 kan göra körningen bekvämare och säkrare, men kan också invagga föraren i falsk trygghet.

Kör vidare utan bälte

I första delmomentet körs bilen i 100 km/tim med filhållningsassistansen aktiverad för att bilen ska hålla sig i sin fil. Sedan kopplar föraren ur säkerhetsbältet.

Vissa bilar, som Subaru, Tesla och Volvo, avbryter alla system, men de flesta andra märken gör ingenting. Bilen kör vidare som om inget hänt.

I nästa moment körs bilen i samma hastighet när föraren släpper ratten. Volvo och flera andra märken börjar larma efter drygt 20 sekunder men Hyundai kör vidare i över 90 sekunder utan varning.

Bilarna kräver även att föraren har händerna på ratten, men rattsensorn är ofta ”dum” och går att lura med en vikt som hängs på ratten. BMW och Mercedes har smartare system som känner av förarens tumgrepp.

Ögonscanning

Cadillac har ett avancerat system som även kan se förarens ögon. Om föraren tittar bort kan systemen varna eller stängas av. Men detta går att lura med ett par fejkglasögon.

I sista momentet flyttade sig föraren från förarplatsen och satte sig i passagerarstolen. BMW, Mercedes och Cadillac hanterar den situationen bäst. Flera andra märken, som Tesla, Volkswagen och Volvo, märker inte av någonting.

Systemen i testet ligger på nivå 2 på den så kallade SAE-skalan. Det innebär att de kan ta över vissa moment i körningen under vissa förhållanden. Problemet är att det kan invagga föraren i falsk trygghet och biltillverkarna måste vara tydliga med att bilen inte är självkörande – föraren ska kunna ta över körningen när som helst.

Cadillac har fått beröm för systemet Super Cruise som märker om föraren inte har ögonen på vägen. Men systemet är lätt att lura.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 17 augusti 2021 Alltså, dessa tester är…
  • 17 augusti 2021 Gunnar Lindberg skrev: Bilen…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.