Nya bilar har ofta avancerade assistanssystem som i många fall kan undvika olyckor, eller i alla fall minska krockvåldet. Det kan till exempel handla om autobroms, filhållningsassistans eller döda vinkeln-varning.
En ny rapport från tyska test- och inspektionsföretaget TÜV bekräftar att assistanssystemen fungerar och kan rädda liv – men inte alltid på lång sikt.
Efter några år kan systemen ibland sluta fungera av olika anledningar, och de testas inte alltid av besiktningen. Om föraren vant sig vid att de fungerar och sedan plötsligt blir utan systemen är det en säkerhetsrisk, enligt rapporten. Den visar att det kan finnas uppemot 2,3 miljoner tillfällen när den här typen av system inte fungerar som de ska på vägarna per år.
”Systemen måste underhållas och kontrolleras på ett pålitligt sätt under hela bilens livslängd. Annars kan de bli en riskfaktor”, står det.
TÜV har använt filhållningsassistans som exempel och undersökt hur den påverkas av slitage över tid på sensorer och annan hårdvara. Systemet kan även påverkas av olyckor eller att sensorerna inte kalibrerats.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 21 juli 2021 Rikard skrev: Förare som…
- 21 juli 2021 Rikard skrev: Förare som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.