Nästan alla bilmärken erbjuder olika system som kan ta hand om gas, broms och styrning på vissa vägsträckor. Men helt självkörande bilar är fortfarande en bit bort – föraren måste vara uppmärksam på trafiken och vara beredd att ta över körningen.
Assistanssystemen säljs ofta in av biltillverkarna som bekväma och smidiga. De marknadsförs med argumentet att körningen blir säkrare.
Men stämmer det verkligen? I en svensk studie gjord av forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) som Forskning & Framsteg skriver om fick totalt 80 bilförare köra fram och tillbaka mellan Linköping och Gränna på eftermiddagen och under småtimmarna på natten, då förarna varit vakna i 20 timmar.
Forskarna tycker systemen behöver bli bättre på att hålla koll på hur trött föraren är
Sträckan kördes dels med assistanssystem på nivå 2 på den så kallade SAE-skalan och dels helt utan assistanssystem. Forskarna mätte förarnas puls, storlek på pupiller, längd på blinkningar och upplevd trötthet. I passagerarstolen fanns en extraförare som kunde ta över körningen med dubbelkommando.
Att förarna var tröttare när de körde på natten är inte så konstigt. Men faktum är att förarna även blev särskilt trötta på natten när de körde med nivå 2-automation. På dagen gjorde assistanssystemen ingen större skillnad för tröttheten.
Forskarna bakom studien tycker att bilarnas assistanssystem behöver bli bättre på att hålla koll på hur trött föraren är.
Förra året kom en studie från amerikanska Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) som togs fram tillsammans med forskare vid Massachusetts Institute of Technology (MIT). Även den visade att förare kan bli mindre uppmärksamma om de förlitar sig alltför mycket på avancerade säkerhetssystem.
Även om systemen alltså kan bidra till färre olyckor på samma sätt som krockkuddar och antisladdsystem är det viktigt att föraren är uppmärksam även i fortsättningen. Systemen klarar än så länge inte att hantera alla situationer som kan dyka upp.
Läs också: Tyska premiummärken bäst i test av säkerhetssystem
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.