Det är tuffa tider för bilbranschen. På den svenska marknaden har Mobility Sweden nyligen sänkt prognosen för hur många nya bilar som beräknas rulla ut på vägarna under året – för tredje gången i rad.
Även ute i Europa råder kyliga vindar med krig i Ukraina, fortsatt komponentbrist, följdverkningar av Brexit, kommande energikris, stegrande inflation och störningar i leveranskedjorna. Nu går medlemmarna i branschorganisationen Acea, där bland andra BMW, Volkswagen och Mercedes ingår, ut och efterfrågar hjälp från politiskt håll. Enligt Acea beräknas försäljningen i år ligga 26 procent under 2019 års nivå, innan pandemin slog till.
– För att säkerställa en återgång till tillväxt, med en ännu högre elbilsandel för att klimatmålen ska nås, måste vi snabbt få till de rätta förutsättningarna, säger Oliver Zipse, chef för BMW-koncernen och ordförande i Acea.
Acea har det senaste året blivit av med två viktiga medlemmar
Han efterfrågar bland annat fler laddstolpar för elbilar och bättre tillgång till råmaterial för batterier inom EU.
Acea har det senaste året blivit av med både Stellantiskoncernen och Volvo Cars som valt att lämna branschorganisationen.
De låga leveranssiffrorna har hittills inte slagit särskilt hårt mot biltillverkarnas ekonomi – snarare tvärt om. I flera fall har tillverkarna lyckats styra om tillverkningen till de mest lönsamma modellerna, så vinsten har i flera fall ökat rejält trots färre levererade bilar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 13 oktober 2022 hx30 skrev: Grundproblemet…
- 13 oktober 2022 Det som är komplicerat är…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.