Många skador och dödsfall som inträffar i trafiken beror på att människor slumrat till bakom ratten. Men regelverket som finns i Sverige i dag räcker inte till för att fälla de som kör trötta eller orsakar olyckor på grund av sömnighet, skriver Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i en ny rapport.
VTI vill i sin rapport definiera begreppet ”uttröttning” och tydliggöra vad som krävs för att en förare som orsakat olyckor ska kunna straffas. Man vill också att trafikanter ska kunna veta när det finns risk för uttröttning, så att de därmed avstår från att köra.
Reglerna går dock inte att förbättra så länge det inte finns objektiva sätt att mäta antingen sömnighet eller prestation, och därför bör man vänta med lagförändringar tills sådana mätningsmetoder finns tillgängliga, är VTI:s slutsats.
Kommunikationen måste däremot förbättras just nu, menar VTI. Det saknas ett tydligt ansvar för att informera förare om hur farligt det är att sitta sömnig bakom ratten, något som Trafikverket eller Transportstyrelsen måste ta itu med.
– För att underlätta för förare att inte utsätta sig själv och andra för farlig körning rekommenderar vi att man avstår att köra om man varit vaken mer än 19 timmar eller sovit färre än 5 timmar den senaste sammanhängande sömnen. Man ska också undvika att förlägga körning klockan 03–06 då de flesta befinner sig i botten av dygnsrytmen, säger projektledare Anna Anund i ett pressmeddelande.
VTI vill också se fler räfflade vägar och rastplatser för att riskerna med trötthet i trafiken ska minska.
Klicka här för att läsa hela rapporten.
Diskutera: Vad tycker du om detta?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Trötta förare straffar sig allt som oftast själva.
Inför ytterligare en lag som inte går att uppfölja...
Jag menar att trötthet, onykterhet, ouppmärksamhet för att man sms:ar eller ringer, mm. går att upptäcka enkelt. Hur? Jo, man ser det. Föraren vinglar, hastigheten varierar och är illa anpassad, blinkers används inte, hinder upptäcks sent. Man kan alltså bötfälla dessa förare på symptomen bara det. Sedan när man stannar föraren så kan man även konstatera de möjliga orsakar till det vårdslösa körbeteendet.
ALLT DETTA GÅR INTE ATT UPPTÄCKA MED FARTKAMEROR UTAN FÖRUTSÄTTER RIKTIGA POLISER SOM DESSUTOM KAN DET DÄR MED TRAFIK.
Förlåt om jag skriker, men hur svårt är det att fatta att man inte kan handhava ens de existerande lagar i levande trafik med döda fotopelare... det finns så mycket att se i det verkliga trafiken, man behöver inga nya lagar, bara någon som kan "uppfostra" oss bilister lite. Jag har redan blivit uppfostrad, mycket bättre en fartbot var det :)
Onehp, myndigheterna vet om att fartkameror endast tar de som kör för fort och inga andra trafikföreseelser. Fartkamerorna har endast en uppgift och det är att kolla hastigheten. Det blir inte fler poliser på vägarna om man tar bort kamerorna utan detta med trafikpoliser är en budget som är öronmärkt för att ha aktiva poliser ute på vägarna. Sluta stirra dig blind på kamerorna och låt oss hoppas att budgeten för trafikpoliser kanske kan bli större.
Tro mig, myndigheterna vet om att fartkameror endast tar fortkörare, de är INTE DUMMA I HUVUDET.
Att kunna straffa folk för trötthet är att gå över ån efter vatten. Urbota dumt.
Lägg istället pengar på att ta fram system som gör att det finns en säkerhet mot att förare somnar bakom ratten. Det kan ju vara så enkelt som att en kamera i bilen känner av om förarens ögonlock sakta sluter sig eller något och sedan varnar.
Hackenbush:
Jag har inget emot fartkameror, åker man fast då var man definitivt inte uppmärksam. Så jag talar lite emot mig själv ;)
Men sätter mig emot att man talar mest om kameror och lagar, men inte om hur många poliser som faktiskt finns och syns på vägarna som upprätthåller ordningen i de andra avseenden.
Hur många känner du som fått böter med fartkamera? Och hur många känner du som fått böter för de andra företeelser som jag nämnde? I mitt fall är det iaf. tiotals mot noll och om det är någorlunda representativt betyder det att det finns en klar snedvridning i vad som beivras och vad man kommer undan med därute.
keoh: Det är inte bara sig själv de straffar, utan i många fall andra helt oskyldiga i eller utanför fordon. På något sätt måste det angripas.
Tyvärr tror jag att det kan vara mycket svårt att mäta, i lastbilar registrerar man ju körtider för att förebygga trötta förare men det är ju inget garanti ändå men det verkar fungera någorlunda.
Tror alltså mer på att symptomen beivras och att teknologin som upptäcker trötta förare får spridning som Hackenbush mkt riktigt påpekar, kanske i kombination med en bil som "vägrar" köra längre än 4 timmar i sträck?? Själv tar jag alltid pauser redan efter två timmar även om jag orkar mer...
Jag instämmer i det Onehp skriver om man läser bägge kommentarerna.
Att en trött, onykter, mobilfipplande eller på annat sätt okoncentrerad förare visar yttre tecken är ofta sant men kanske inte alltid.
Om jag inte kört långkörningar på länge så burkar jag ha en tillfällig nedåtkick efter omkring 20 mil. Vid ett tillfälle kom jag på mig själv att jag nog varit helt borta åtminstone någon sekund. Det skrämde mig, så jag stannade och testade ett knep som en rektor en gång i tiden lärde mig - lutad över ratten med nyckelknippan mellan tänderna så slumrar man till slut och tappar då nyckelknippan och vaknar, förhoppningsvis lite mindre trött. Jag kompletterade även med en promenad och CocaCola (koffein).
Den där tröttheten är dock tillfällig, så när jag har passagerare ber jag alltid om skärpt uppmärksamhet tills det går över efter en kvart eller så.
Men man ska aldrig någonsin tro att man nog klarar den sista biten när man verkligen är trött.
Vill minnas att Lexus i LS 600h har ett ögonföljande system som varnar om man håller på att somna och andra (Mercedes och Citroën?) har haft vingelvarnare.
Ni kan sluta flyga med för den delen... 12-timmars pass genom snörstorm och sedan landning på någon plätt mellan bergen i Österrike. Myndigheterna gör ingenting. Det är endast en tidsfråga innan någon parkerar en fullsmetad 737a i ett fjäll bredvid Oslo på grund av trötthet. Utvecklingen är, milt uttryckt, osund inom luftfarten.
Det kommer att ta väldigt lång tid innan man finner en reliabel metod att mäta trötthet. Det säger sig självt att det är en ganska så komplex process att mäta "sömnighet" utan att man som förare ska vara uppkopplad mot en mätapparatur under hela bilfärden.
Visst kan man i bilen ha ett system som kontrollerar förarens vakenhet och det bättre än vid en möjlig poliskontroll. De flesta systemen fungerar så att tekniken i bilen gör en inspelning i början på körningen av hur man rattar bilen och hur man gör små justeringar med ratten sedan jämförs den körningen med den man gör under sin bilfärd och avviker senare körning för mycket från hur man hanterade bilen från början av turen kommer en kaffekopsymbol eller liknande upp i instrumentpanelen för att påminna en om att det är dags för en paus i bilkörningen vilket är bra.
Med Lexus system läser kameror av var man har blicken riktad och om ögonlocken är stängda mer än någon sekund vilket även fungerar i fullständigt mörker och då även med mörka solglasögon för ögonen, så närmar man sig något som kan framkalla en kollision och bilen läser av att man har blicken riktad åt något annat håll än vägen framför en så varnas man med en ton först för att uppmärksamma föraren om faran, men om det inte hjälper bromsar bilen själv in för att undvika kollision med föremålet framför bilen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.