Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har undersökt hur olika sorters vägbeläggningar påverkar bränsleförbrukningen vid E4 utanför Uppsala.
Studien visar att förbrukningen för lastbilar var mellan fem och sju procent lägre om vägen var belagd med betong i stället för med asfalt. För personbilar var skillnaden mindre, men likväl noterades en minskning på 1,1 procent.
Den lägre bränsleförbrukningen förklarar VTI med att betongen ger lägre rullmotstånd eftersom beläggningen har en jämnare yta jämfört med asfalten.
”Fortsatta studier bör göras på andra vägavsnitt med betongbeläggning för att säkerställa resultatens allmängiltighet”, skriver VTI i rapporten.
Klicka här för att läsa hela rapporten.
Diskutera: Är betong en bättre vägbeläggning än asfalt?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag vet inte om betongbeläggning är bättre, annat än lägre bensinförbrukning, vilket påstås i artikeln.
Vad kostar en betongväg vs asfalt per kilometer?
Hur blir det på vintern, ger betongen säkrare väggrepp?
Vilken beläggning sliter mest däck?
Hur lagar man en betongväg om det blir sättningar i marken?
Annars är ju det ett gott skäl till att bränsleförbrukningen minskar.
Jämförelsen ovan har gjorts med svensk bullrande grov ABS-asfalt. Hade man haft asfalt av slät kontinental typ hade kanske skillnaden blivit obefintlig. Det är många saker att ta hänsyn till. Släta vägar ger lägre friktion och kräver kanske dubbdäcksförbud, vilket ger sämre väggrepp i regn och vinterväglag och därmed krävs en tribut i olyckor. Ur klimatsynpunkt -koldioxidavtryck, krävs livscykelanalys över vägens beräknade livslängd, med hänsyn till anläggande vägen, underhåll, bränsleåtgång vid användning och transportnytta. Det finns dessutom sannolikt redan nu en anledning till att inte alla vägar ens på kontinenten är betongvägar -kostnadsaspekt? Vi får lita på våra kloka myndigheter, seriösa kalkyler och se på problematiken med en viss ödmjukhet.
Det är nog inte så svårt att göra asfaltbeläggning lika slät som betongdito, utom möjligen just i Sverige. Här ska det vara grov, bullrig och nu tydligen även mer drivmedelsförbukande asfalt!
Betong är mycket bra på vägar med mycket tung trafik. Håller mycket bättre än asfalt.
Ja, varför har vi inte betong i större utsträckning? Därför att det är betydligt dyrare än asfalt och sedan så är det lätt hänt att tjälen gör så att den spricker.
PS. Till artikelförfattaren: "De som kör på ..." inte "Dem ..." ;-)
Å andra sidan håller betongvägen 30-40 år utan nämnvärt underhåll . I Norge går det att lägga asfalt som inehåller små stenar vilket inte går i Sverige, men där har man inga vintervägar att ploga som i Sverige och därför håller fin asfalt där när man plogar. Någon mer här som går på detta som förklarar varför vi som enda land i Europa måste dras med makadam i asfalten, lägg makadamen under järnvägsrälsen istället där den hör hemma.
När solen lyser och det är vacker väder då är betongvägar topp , så även för nödlandande eller startande flygplan detta vet alla Skåningar om runt flygfälten . Men sedan slagregn högfartsdäck då känns som mest spännande .
Väg 232 som tidigare hade en relativt bra beläggning har till största delen nyligen försetts med småsten i asfaltlösning som ger ett enormt oljud och givetvis ökar bränsleförbrukningen avsevärt.
Allt för att minska trafikbelastningen, den är väldigt populär som genväg för E18-E20 tradare.
Men de lider inte av oljudet!
Ursäkta, fel vägnummer, 823 skulle det vara.
tänkte väl det, 232:an, numer rv 61 är i gott skick.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.