17 937 ägare av 1-3 år gamla bilar i Tyskland har fått svara på frågor om vad de tycker om sina bilar. Det är företaget J.D. Power som gjort en undersökning för att reda ut vilket märke och vilka modeller som har mest nöjda ägare.
Frågorna handlade om faktorer som kvalité, design, komfort, servicekostnader, bränsleförbrukning och försäkring. Svaren omvandlas till indextal mellan 1 och 1000 poäng. Undersökningen omfattade 25 bilmärken.
De mest nöjda bilägarna i Tyskland 2013 kör alltså Volvo, som kammade hem totalt 832 poäng. Det är särskilt då det gäller kvalitet och tillförlitlighet som Volvo fått bra resultat. Efter Volvo följer Toyota, 816 poäng, som vinner mycket på kostnader och service.
Snittet i årets undersökning låg på 789 poäng.
Då det kommer till enskilda modeller är det Toyota Prius, i kompaktklassen, som är den enskilt mest omtyckta bilen med 854 poäng. Efter det följer Honda CR-V, i suvklassen, med 852 poäng och den mest omtyckta Volvon, tillika den mest omtyckta modellen i stora klassen/lyxklassen är Volvo V70/XC70 som kommer på en tredjeplats totalt sett med 849 poäng.
För fler uppgifter se listorna till höger.
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag noterar att mitt fordon hamnar på tredje plats under "Small MPV", att det toppas av en tysk bil är nog inte så förvånande. Tyskar gillar gärna tyska bilar, och tydligen Volvo också som ju försöker apellera till tyska bilköpare. Men tvåan förvånar mig: Honda Jazz. Uppenbarligen använder JD Power en betydligt bredare definition av begreppet "MPV" än jag gör. Jazz är ju en vanlig småbil om än med en rolig baksäteslösning. Och Toyota Prius som "kompakt" är även det märkligt.
Märken som satsar mer på yttre och inre design, de hamnar lägre. I tyska undersökningar som går direkt på bilens driftsäkerhet och begreppet kvalitet i betydelsen byggkvalitet, bl a från tyska motororganisationer med flera, så har sydeuropeiska bilar gjort bra ifrån sig. JD Power är en bredare undersökning som behandlar fler faktorer som läggs in under begreppet "kvalitet", faktorer som har mer med upplevelsen av bilägandet att göra. Att försäkringskostnader kommer med förvånar mig. Det hade varit fint att se parametrarna mer ingående än bara ett indexvärde.
Men visst kan vi se att märken som har en stramhet i yttre och inre design, i allmänhet (förutom ett fåtal undantag) uppskattas mer av tyskarna än märken som mer tar ut svängarna. Japanska tillverkarna håller ju också en stramhet precis som de tyska märkena själva och Volvo V70 som är väldigt stram. Sydeuropéer svävar ut mer - inte minst i inredningen - vilket gör att upplevelsen mer polariseras. Med det menar jag att man antingen tycker att de sydeuropeiska märkena är väldigt snygga och bekväma eller så avskyr man dem. De är inte mellanmjölk utan mer speciella och vågade.
Tyskarnas gillande av stramhet och återhållsamhet speglar inte minst deras bilars fjädring och stolar, där den tyska stramheten och fastheten verkligen lyser igenom.
Många skandinavier har en stramhet, en återhållsamhet, vi kan tala om den nordiska melankolin och tystlåtenheten eller det introverta. Skandinavisk design är stram, enkel, ofta med naturmaterial och rena ytor. Vi kan se detta i inredningen i V70. Men kanske anas ett trendbrott i och med Volvos nya digitala mätare som de har börjat utrusta sina modeller med?
Jag tror definitivt att det finns kulturella skillnader i tycke och smak mellan nordeuropa och sydeuropa, vilket avspeglas inte minst i bilval och omdömen i breda ägarundersökningar.
Intressant att Volvo plockar poäng på kvalitet och tillförlitlighet framför just Toyota som brukar höjas till skyarna på den punkten.
Att Prius hamnade högt var ingen överraskning, men kan man verkligen jämföra bilar med så olika prislapp? Det är ju skillnad om man lägger ut 135.000 eller över 250.000....
Ja se tyskar förstår sig på bilar de:-)
När det kommer till design så står sig ett rakt streck bättre med tiden än vad en massa krumbukter gör, så jag förstår att de värdesätter V70s formspråk.
Blir nog värre med V60...
Kul att Volvo lyckats så bra i Tyskland, som vanligt hamnar de franska bilarna en bra bit under medel.....
Nöjd, nöjdare, nöjdast ... 10ggr nöjdare än du kan säga ..
Finns det något mer subjektivt än "nöjd"? Jag är nöjd, men är jag nöjdare än du? Hur mycket mer nöjd är "nöjdare" än "nöjd"?
"Nöjd" är ungefär som "Lagom". Vad som är lagom för mig är kanske inte lagom för dig. Och hur mycket är "lagom" egentligen? Kan något vara mer lagom än något annat som också är lagom?
"Nöjd" är man när något överträffar förväntningarna. Tyskarna hade bevisligen väldigt låga förväntningar på sin Volvo, så det var inte så svårt att överträffa dem ;-)
Jag är ultranöjd över mina val! Detta påstående håller tills bilarna inte längre håller (en årsmodell 2007 och en annan 2009, bägge körda ca 9000 Mil) . :D
Åter en intetsägande "undersökning" av nöjdhet. Som man ropar får man svar.
Swemba klargör det hela bra - eller inte...
Kul att Volvo får denna typ av uppmärksamhet i Tyskland, det behövs på en så viktig marknad. Också kul att se att tyskarna inte alls är så lokalpatriotiska, som de ofta får skäll för. I denna undersökning finns ju toppnoteringar från i stort sett de flesta större biltillverkarnationer. Men nöjdhet är ju inte lätt att betygsätta. Jag kan gå till min egen situation, efter många nöjda mil i A4Q blev det nu V60AWD. För en tid sedan publicerades en Usa-undersökning med skalan I hate it - I love it. Tar jag denna skala så hamnar Volvon lägre, trots att den hittills har gått helt perfekt och har många egenskaper som är bättre än Audin, för svenska förhållande.Jag hade ganska låga förväntningar att jag skulle bli helt nöjd men hittills inga fel alls på Volvon att rapportera mot att jag med den senaste A4'n fick köra in flera gånger för ( dock perfekt åtgärdade) garantiåtgärder. Det är detta som är lite konstigt, trots att i detta fall högre kvalitet och perfekta egenskaper med Volvon, så kommer Audin högre i min egen ranking. Såklart förklaras detta av olika saker, status och märkesbyggnad kan vara viss del och viktig anledning. Så pass ärlig får man väl vara. Är man dessutom bilintresserad är det också kul att man kanske får kommentarer och diskuterar bil med den okände märkeskollegan på parkeringen. Kan säga att det händer aldrig med Volvon. Så, för att avsluta vad som blev en lång utläggning, nöjdhet är inte lätt att betygsätta.
AL har naturligtvis rätt, men man behöver inte ens ge sig in i sannolikhetslära och statistik, det räcker med att konstatera att nöjdhet inte går att mäta på så enkla sätt som görs - om än alls.
Quattron ger ännu ett bra exempel på just detta. Vad är man nöjd med?
När jag var yngre kunde jag ge mig in i mer eller mindre analytiska diskussioner med någon som gjort ett nyförvärv. Det var väl inte alltid så snällt mot ägaren ifråga, så numer brukar jag endast fråga om personen är nöjd, vilket de ju praktiskt taget alltid är, även om jag vet att produkten kan ha flera mer eller mindre allvarliga anmärkningar.
För det är ju så vi funkar - vi vill naturligtvis vara nöjda med det vi köpt och gör allt för att få känna så. Skulle något vara så illa att vi blir besvikna, ja, då slår det ofta över ordentligt.
"Är du nöjd med verkstadsbesöken?"
"Ja, det är jag."
"Men bilen har ju varit inne tre gånger för samma sak och sista gången var den ju inne i över en månad!"
"Jo, men nu är det ju desto bättre!"
"Ja, du har ju äntligen fått tillbaka bilen som du ju vill ha och nu också äntligen blivit av med problemet du aldrig borde ha haft..."
Roy: exakt. En sån här undersökning är ungefär lika trovärdig som "vilken är den snyggaste färgen?".
Det är ju kopplat till ägarens förväntningar och värderingar.
Sen kan man slingra in sig i alla möjliga konstigheter, statistik är alltid bara... statistik.
När det gäller tycke och smak kan man inte säga vad som är rätt eller fel.
Detta bevisas ju tydligt av somliga nedvärderande kommentarer om andras tycke och bilval.
Jag tycker Toyota är urtrista, men inte känner jag ett behov av att tala om för ägaren vilket kasst val h*n gjort. När en bekant frågar om att köpa t.ex. Toyota, så säger jag att de ska prova den och avgöra själva.
Jag tycker det är tråkigt att inte alla tänker så, det skulle höja nivån på forumet betydligt.
Sedan är de ju så att olika fabrikat och modeller har olika laddning, ingen köper en Alfa för att den är storlastare, ingen köper en Prius för att den är bra dragbil.
En Toyota är en bra bil, det har de lyckats sälja in. Det är därför Aygo alltid placerar sig bättre än syskonen 107 och C1, fast bilarna är identiska bortsett från viss kosmetik.
En Volvo är svensk och säker, fast de är ju få modeller som görs i Sverige, märket ägs av kineser och det finns många konkurrenter som är lika säkra.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.