Volkswagens utsläppsskandal drar ut på tiden. Bland annat står den amerikanska byråkratin i vägen för återköpsplanerna.
Dagens Nyheter rapporterade i går att bara tre procent av de drabbade bilarna i Sverige har åtgärdats än så länge. Och för 83 procent av bilarna i Sverige finns det ännu inte någon teknisk lösning som godkänts av myndigheterna.
I USA går det än mer långsamt, nu har en domare gett preliminärt godkännande av VAGs plan att köpa tillbaka 85 procent av de manipulerade bilarna och ersätta restrerande bilägare genom att åtgärda problemet och betala ut en kontant ersättning. Volkswagen har också godkänt den preliminära planen, men de tekniska åtgärderna är fortfarande inte godkända. Dessutom måste det komma ett slutgiltigt domslut innan det blir aktuellt med återköp och andra åtgärder. Det kommer tidigast till hösten eftersom bilägarna först måste informeras om sina rättigheter i processen.
I USA går det än mer långsamt, nu har en domare gett preliminärt godkännande av VAGs plan att köpa tillbaka 85 procent av de manipulerade bilarna och ersätta restrerande bilägare genom att åtgärda problemet och betala ut en kontant ersättning. Volkswagen har också godkänt den preliminära planen, men de tekniska åtgärderna är fortfarande inte godkända. Dessutom måste det komma ett slutgiltigt domslut innan det blir aktuellt med återköp och andra åtgärder. Det kommer tidigast till hösten eftersom bilägarna först måste informeras om sina rättigheter i processen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En filosofisk fundering kring avgasreningen generellt på personbilarna. Personbilarna har i princip inga krav på funktionen på avgasreningen i praktisk trafik, vilket tunga lastbilar har. Tänk tanken att alla biltillverkare i princip gör en manipulation för att klara av ett labtest men vid praktisk körning släpper
ut mångfallt högre Nox och CO2 i praktisk trafik. Audi som först enligt vissa uppgifter tog fram koden i slutet av 90-talet, gjorde en oetisk handling som blev än värre när den implementerades i seriebilar 10 år senare. Men som lite mjukvaruintresserad ser jag ingen skillnad på en avsiktligt skriven programkod eller en mekanisk komponent som tex krockkuddefall där avsikten är att "fuska" eller i klartext sänka priset. Listan kan göras lång på mekaniska komponenter med olika allvarlighetsgrad som leverantörer och biltillverkare släppt ut på marknaden och tagit en kalkylerad risk för att spara pengar med konsekvensen att återkallelser sker. I Sverige har väl både Volvo och när SAAB fanns låtit bilägare betala för hjullager, bussningar motorer som varvar ihjäl sig eller skär ihop. Kommer i vart fall inte uppdatera min E189 motor.
I Sverige är det helt i sin ordning att sälja bilar som inte följer de av EU satta utsläppskraven som följs av skatteförmåner för bilköparna och ökad förtjänst för fuskande biltillverkare vilket kan verka vara korruption hos myndigheterna som styr våra liv i minsta detalj.
http://www.nyteknik.se/fordon/vw-stoppar-forsaljning-i-sydkorea-6591407
Man kan ju alltid fräscha upp minnet med alla de tusentals bilar som genom åren gått igenom den svenska besiktningen tack vara en flaska k-sprit i tanken lagom till besiktningen eller för den delen snålställda förgasare så bilen knappt orkade fram men igenom besiktningen gick dom. Sen justerades förgasarna och k-spriten ställdes undan ett år till nästa gång. Ett lite annat exempel är den 405 MI16 jag hade en gång, den besiktigades på vintern och problemet var att katalysatorn ej kom upp i arbetstemp, lösningen var att sticka ut o idiotköra en stund, sedan svänga in till SBP där de snabbt mätte avgaserna. Så gick även den igenom...Ren?? Nejdå, men nöden hade ingen lag.
Det finns nog inga bilägare som är mer tålmodiga och förlåtande än de hos VAG. Enligt Marcus Thomasfolk på VAG (DI 27/7) så väntar bilägarna frivilligt men att det skall vara färdigt under 2016. Låter lite lätt Bagdad-Bob.
Och jag som är VW -ägare och inte har problem och aldrig är nervös.
Inte ett fel, inte ens en glödlampa på 5 år.
Lyssna inte på kverulanter som inte ens äger en VW.
Kolla själv och köp en. Därefter återkom.
PS, jag har DSG.
Jaga på myndigheterna!
Precis som S-E S skriver är det myndigheterna som man bör hänga ut, bilköparna av VW bilmärken har köpt varan i god tro då man borde kunna lita på att våra myndigheter verkligen kontrollerar att utfästelserna som biltillverkaren går ut med stämmer i verkligheten.
Sen blir det smått komiskt när man mitt i säsongen fått en höjning av bilskatten som utan fördröjning måste betalas in för våra bilar som till punkt och pricka följt lagstiftningen om utsläpp,samtidigt som myndigheterna lägger sig platt för en biltillverkare som med fusk låtit sina bilar ha upp till 40 ggr för höga utsläpp av kväveoxider i ett decenium, kväveoxider som beviserligen förkortar människor och djurs liv och även skadar växtligheten.
VW har ju inte bara trubbel med utsläppen, även kamkedjespännare och DSG växel lådor som rasar.
Klent av en så stor biltillverkare.
Ser ikke ut til at dieselgate har bremset salget til VW. http://e24.no/boers-og-finans/volkswagen/volkswagen-i-ferd-med-aa-ta-over-tronen-fra-toyota/23751585
http://www.dn.se/ekonomi/har-ar-svenskarnas-favoritbilar/
Våra politiker kände till utsläppen. Som vanligt agerar de inte.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23264828.ab
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.